Adrenaline starts to flow
You're thrashing all around
Acting like a maniac
Whiplash
(Metallica)
Het beeld is zwart. De stokken komen
neer op het vel van de snaredrum. Het ritme begint langzaam maar wordt steeds
sneller en eindigt in een razende roffel. Andrew (Miles Teller) is eerstejaars
op één van de beste conservatoriums van het land (het verzonnen Shaffer
Conservatory Of Music) alwaar dirigent/leraar Fletcher (J.K. Simmons) vaak door
de gangen struint en zijn oor te luister legt om talent op te sporen voor zijn
orkest, dat meedoet aan wedstrijden. Hij verzoekt Andrew mee te komen spelen.
Vanaf dan zijn we getuige van de manier van lesgeven van de gerespecteerde
Fletcher die veel weg heeft van de wijze waarop de drill-sergeant uit Full Metal Jacket zijn soldaten opleidt.
Met een absoluut gehoor (“Not my fucking tempo”!) en keiharde aanpak boezemt hij
angst in bij alle leden van het (geheel mannelijke) Jazz orkest, waarbij het
nog erger is dat je niet weet wat je fout deed, dan of je het fout deed. “That is not your boyfriends dick, do not come early”. Als
nieuweling moet Andrew het vooral ontgelden. De harde, mensonterende aanpak
heeft echter een doel. Het beste uit iemand halen, zodat je van goed via beter
naar één van de beste uit kunt groeien. “Charlie Parker didn't become Bird until Joe Jones threw a cymbal
at his head”. Andrew wil één van de beste worden, oefent tot de
(drum)vellen van zijn handen vallen, het bloed langs zijn stokken vloeit en
laat zich psychisch door de mangel halen. De druk tot presteren die ontstaat is
onmenselijk.
Wat een fantastische film is dit.
Het had ook kunnen gaan over ballet of één of andere topsport, want het uitgangspunt
is hetzelfde, als je tot de top wil horen, moet alles wijken voor je doel en is
de weg er naar toe er eentje van afzien, eindeloos oefenen en vooral
doorzetten. J.K. Simmons speelt een Oscar-waardige rol als de man die er van
overtuigd is dat zijn manier de enige juiste is om ook daadwerkelijk die nieuwe
Buddy Rich te vinden, of beter gezegd, om die uit de persoon te halen die hij
onderricht. Heel veel mensen (zoals Andrew’s vader) zullen niet begrijpen wat
je er voor over moet hebben om dit te bereiken en waarom dit op zijn excentrieke
wijze moet gebeuren. De vraag is of er een grens is die je niet moet
overschrijden om iemand tot het uiterste van zijn kunnen te krijgen. Een geheel
andere vraag die bij me opkomt is hoe je überhaupt nog plezier kunt hebben in
het maken van muziek op deze manier?
Er ontstaat een soort strijd tussen
leerling en leraar, die beide niet van opgeven willen weten. De film neemt
daarbij een interessante wending die zorgt voor een verrassing, maar het blijkt
een interlude te zijn voor een meer dan fantastische finale, met een weergaloos
kippenvel moment tot slot.
Het nummer dat tot in den treure
geoefend moet worden heet Whiplash. Natuurlijk
niet dat gelijknamige nummer van Metallica, want zoals een (fictieve?) quote in
de film laat zien “if you ain’t got talent, you’ll end up in a rock band”. Daar
kan dan heerlijk over worden gediscussieerd, maar één ding maakt me wel
duidelijk en dat is wat een Aanmodderfakker
ik zelf eigenlijk ben ;-).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten