maandag 3 november 2014

The Disappearance Of Eleanor Rigby (Him / Her)


Morgen wil ik naar The Disappearance Of Eleanor Rigby. De twee delen van de film (Him en Her) draaien achter elkaar in Eye. Geen idee waarom, maar voordat ik naar bed ga check ik nog een keer de aanvangstijd, ditmaal niet via de filmladder maar via de site van Eye zelf, waar ik er achter kom dat de film blijkt te draaien in de Filmhallen. Nog even twijfel ik, want het is wat verder reizen, maar ik wil er graag heen, dus dan maar vroeger op.

Zaterdagochtend, een bus- en tramrit verder, halte Ten Katestraat en ik zie dat de markt in volle gang is. Verse groenten, heerlijke hapjes, bonte kleuren. Toch maar rechtsaf, de Hannie Dankbaarpassage in alwaar de Hallen staan. Deze voormalige tramremise heeft een heel groot oppervlak. “Het complex is een dynamische mix geworden van betrokken gebruikers, die elkaar ook vinden in aspecten van leer-werktrajecten, samenwerking en multifunctioneel gebruik van elkaars faciliteiten”, aldus de website. Ik zie een fietsenwinkel, een kapper, een galerij, een café met een rijtje laptopgebruikers voor het raam op de eerste verdieping... Ik zie maar een fractie van wat er allemaal is, want ik loop direct door naar mijn doel, de Filmhallen. Bij binnenkomst rechts is de kassa met een vriendelijke man die kennelijk niet zo op de hoogte is van wat er draait en hoe dat met de pauze zit bij de film gaat die ik wil zien. Eleanor Rigby zegt hem niets. Pas als ik de volledige titel noem ziet hij het staan, met verontschuldigingen want zijn beeldscherm laat alleen de eerste paar letters van de filmtitel zien. Voor wat betreft de pauze had ik gelezen dat die er was, hoewel de verkoper zegt dat dit niet zo is (terwijl het wel zo blijkt te zijn uiteindelijk). Het kaartje kost me € 12,50, een euro duurder dan online. Ik loop verder richting de toiletten direct achter de kassa. De schoonmakers zijn druk bezig (geweest), ruimschoots met water en zuinig met moppen, waardoor er overal plassen liggen op het kale beton. Schoon is het in ieder geval en die natte schoenen moet ik maar voor lief nemen. Ik vervolg mijn weg die dieper de langgerekte hal in gaat. Rechts de toegang tot zalen (maar liefst negen!) en links een bar met interessante muffins onder een stolp. Ik volg de pijl die me naar de Parisienzaal moet leiden. Ik zie wederom zaalnummers rechts, toiletten links, maar twee deuren door en ik ben aan het eind van de hallen, met rechts een stalen deur en links in de verte zie ik dat er nog verbouwd wordt. Terug maar weer, naar twee giechelende meiden achter de bar, die me woordelijk naar die stalen deur zonder bordje aan het einde loodsen, waarachter de zaal moet zitten die vijf minuten van tevoren open gaat, hoewel ze niet kunnen zien hoe laat het is, want de klok hangt uit het zicht van waar zij staan. Ze zeggen dit laatste op een manier die aangeeft dat hier niet goed over nagedacht is bij het plaatsen er van.

De Parisienzaal. Het mooie art-deco ontwerp was vroeger te zien in het Filmmuseum in het Vondelpark, maar heeft via Eye en een stichting zijn weg gevonden naar deze plek. De vooroorlogse muziek draagt bij aan de ouderwetse sfeer, maar de geur van nieuwigheid (tapijt en stoelen) clasht hier dan weer mee. Boven mijn hoofd is een deel van het plafond op prachtige wijze opengewerkt. Als de zaal donker wordt zie je het nog beter, want dan valt er een klein beetje licht doorheen, dat overigens niet afleidt van de film kijk ervaring. Het is een kleine zaal, slechts zeven rijen stoelen, met een breed filmscherm. Dat betekent dat je niet te ver naar voren moet zitten wil je de film goed zien, een euvel waar wel meer art-houses last van hebben. Het verbaast me dan ook dat van de drie andere bezoekers er eentje helemaal links vooraan gaat zitten. Het licht gaat uit en ik zit klaar voor meer dan 3,5 uur filmvermaak.

“There’s only one heart in this body. Have mercy on me”.

The Disappearance Of Eleanor Rigby bestaat dus uit twee delen. Him is gezien vanuit zijn oogpunt, Her vanuit het hare. Conor en Eleanor vormen een stel waar het niet goed mee gaat vanwege een zeer ingrijpende gebeurtenis die een grote invloed heeft op hun leven (als stel). Het gaat om liefde en verdriet. Is zijn liefde voor haar groter dan zijn verdriet? Is haar verdriet groter dan haar liefde voor hem? Is hij het die blijft hangen en gaat zij juist verder? Het eerste deel beleef je mee met Conor, het tweede deel met Eleanor. Het wordt duidelijk wat voor soort mensen het zijn, uit welk milieu ze komen, wat voor invloed dat op hen heeft, of ze steun kunnen vinden bij familie en vrienden, hoe ze hun leven weer op de rails proberen te krijgen en welke rails dat dan zijn. Er is geen uitgeschreven manier, er is geen goed of fout, iedereen doet dit op zijn eigen wijze. “Tragedy is a foreign country. We don’t know how to talk to the strangers”.

Het verschil tussen Conor en Eleanor wordt zichtbaar. Hun verhalen, de twee visies kennen niet zo veel overlappingen en waar dit wel gebeurt kan het zijn dat de één het net even anders herinnert dan de ander. Dat kan van kledingstuk tot uitspraak gaan, maar blijft altijd vrij subtiel en valt je misschien niet eens op als je de films niet achter elkaar zou zien. Het kan wel iemand in een iets ander daglicht zetten. Ik voelde iets meer betrokkenheid bij Conor, omdat hij iets simpeler in elkaar zit, zich misschien vastgrijpt aan iets hoopvols en daardoor wat toegankelijker is dan Eleanor, die vrij onpeilbaar is, niemand echt toe laat en niet altijd alles vertelt. Ik heb ook het gevoel dat het eerste deel (Him) wat volwaardiger is dan het tweede, dat minder informatie geeft, wat op zich wel logisch is, omdat je al voorkennis hebt op dat moment.

De beide films vormen samen een indrukwekkend tweeluik. De tragische gebeurtenis hangt als een zware deken over de gehele film en stemt zwaarmoedig. De aard van de mens bepaalt zijn actie. Er niet over praten kan voor meer problemen en onbegrip zorgen dan nodig is. Ik moet denken aan de uitspraak van Patricia Arquette na de voorstelling van Boyhood, dat ze vanuit haar karakter na het zien van de film meer begrip kon opbrengen voor haar (ex)man door hem te zien in de periodes dat ze er niet bij was.

Ps 1: Er bestaat ook nog een versie met de titel Them, waarin de twee films samen zijn gevoegd tot één speelfilm, die ook al zodanig is uitgebracht.


Ps. 2: Het gegeven van een verhaal van twee kanten zien/horen en gekleurde waarneming is ook het uitgangspunt van de tv-serie The Affair, waarin dit veel sterker voorkomt en waar ik binnenkort over zal schrijven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten