Bob is gek op zijn hondje, maar zet het dier wel in een
kleine kooi als hij van huis gaat. Alsof het een vogeltje is, of een konijn.
Toch is dat in Amerika niet zo gek. Toen ik meer dan twintig jaar geleden voor
het eerst naar dat land ging en daar een vriendin opzocht, had ook zij een
hondje, in een kooi. Ik vond het zielig, maar het is maar wat je gewend bent…
Een ‘drop bar’. De onderwereld maakt gebruik van kroegen om
daar geld te deponeren dat dan later wordt opgehaald. Een tussenstation. Je
hoort vlak van tevoren wanneer je bar hiervoor gebruikt gaat worden. Cousin
Marv’s bar in Brooklyn is tijden geleden eigendom geworden van Tsjetsjenen. Hij
had gokschulden en weinig keuze. Zijn naam siert de gevel nog altijd, maar wat
er achter zit behoort hem niet meer toe. Het vreet aan hem. Genoeg om een
wanhopig plan in werking te zetten. Een plan dat gevolgen heeft voor hem en
zijn wat simpele neef Bob (“I just tend the bar”). Bob, die net een hondje
heeft gevonden en een meisje heeft ontmoet. Maar ook dat gaat niet zonder
problemen, ditmaal in de vorm van Eric, een indrukwekkende verschijning die
intimiderend bezig is. Dan is er nog een detective, die achter de feiten
aanloopt, maar wel degelijk een neus heeft voor hoe de zaak in elkaar steekt.
Dit onfrisse milieu is als een vulkaan. Van buiten is er
weinig te zien, maar van binnen borrelt de lava naar een kookpunt. Een topcast
(Tom Hardy, James Gandolfini, Noomi Rapace, Matthias Schoenaerts) wordt op
secure wijze aan de leiband gehouden door regisseur Michaƫl R. Roskam (Rundskop) , die de lava stromen
zorgvuldig geleid, zorgt voor kruispunten vol onderhuidse spanning en sober
maar effectief enkele korte maar heftige erupties toelaat. De hele film lang
voelt het hoe Nadia (Rapace) het op een gegeven moment verwoord: “This is not
good. I don’t wanna be here”.
Petje af voor zoveel beheersing, voor niet toegeven aan wat
misschien cool of makkelijk scoren is. Diepe buiging voor Tom Hardy, die een
fantastische rol speelt, waarvan je je continue afvraagt of hij echt zo’n zachtaardige
nitwit is, of dat hij dit speelt. Een mooi afscheid van James Gandolfini in
zijn laatste rol, vol spijt, ergernis en onmacht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten