donderdag 26 september 2013

Greetings From Tim Buckley


Als Jeff Buckley wordt gevraagd om mee te doen aan een eerbetoon aan zijn vader zegt hij vertwijfeld: “I didn’t really know him”. Toch doet hij mee aan het concert dat op 26 april 1991 wordt gehouden in St. Anne’s Church te Brooklyn, New York. Deze film volgt Jeff slechts enkele dagen voorafgaand aan het concert en tijdens het concert zelf.

Zijn vader heeft hij nooit echt gekend, want die was altijd onderweg en bezig met zijn muziek en vrouwen. Dit wordt getoond in terugblikken over Tim, die verder niet heel veel zeggend zijn. In de paar dagen dat we meelopen met de voorbereiding voor het concert zien we Jeff die enigszins worstelt met het gemis van iemand op wie hij zo schijnt te lijken. Het eerbetoon is een soort overgangsritueel voor hem om met het gegeven om te kunnen gaan en zichzelf te ontdekken. Het meisje Allie en muzikant Gary Lucas helpen hem daarbij.

Jeff Buckley is een muzikale afgod. Ik hoorde zijn muziek op de radio toen zijn eerste album uitkwam. De titel schreef ik op mijn lijstje met titels van albums die ik door wilde luisteren bij mijn eerstvolgende bezoek aan de platenwinkel. Mijn vrouw ging mee en ik raadde haar aan Jeff’s album te gaan luisteren om de tijd te doden die ik nodig had om allerlei indie bandjes uit te checken. Ze was direct verkocht, wat eigenlijk nooit voor kwam. Sinds de aanschaf van die cd is zijn muziek nooit meer uit ons leven weggegaan, hebben we godzijdank twee concerten van hem mee mogen maken en hem zelf mogen ontmoeten bij een ‘meet and greet’, waarbij meteen zijn humor opviel, toen hij het beertje aan de tas van mijn vrouw vastpakte en met een rare stem begon te spreken alsof hij het beertje was.

Ik was erg huiverig toen deze film werd aangekondigd. Wie kan er nu ooit in zijn schoenen staan? Gelukkig weet Penn Badgley hem recht en eer aan te doen en dat is een groot compliment. Hij houdt het klein en intiem, weet zijn grappige kant in een leuke scène in een platenwinkel goed neer te zetten, maar laat expres niet het achterste van zijn tong zien, omdat dit niet past in de zeer ontspannen sfeer van de film. Een sfeer waarin alles klein en intiem wordt gehouden, alsof we een paar dagen lijfelijk met Jeff meelopen - biertje drinken, praatje maken, wandelen onder de sterren, wat liedjes oefenen – en waarbij niet elke handeling direct een doel moet treffen, inhoud hoeft te hebben. Als in het echte leven…


De film zit boordevol muziek van Tim. Een vreemde contradictie met het feit dat je over Tim eigenlijk niet zo veel te weten komt. Van Jeff worden we slechts een klein beetje wijzer. Wat duidelijk is, is de passie voor muziek, die Jeff helpt om deze moeilijke fase in zijn leven door te komen. Het eerbetoon aan zijn vader is overdonderend en de eerste stap uit zijn schaduw. Slechts een jaar later zal hij met behulp van Gary Lucas de prille schreden zetten richting zijn eigen album, waarvan de eerste nummers tijdens de zogenaamde ‘Gods and Monsters’ voorstelling wederom in St. Anne’s Church te horen zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten