“Tell the
whole story, in your own words”, vraagt filmmaakster Sarah Polley aan haar
vader. “I guess I better pee first” is het gevatte antwoord. Dezelfde
vraag wordt gesteld aan meerdere familieleden en enkele kennissen. Allemaal vertellen
ze hun verhaal. Een verhaal dat begint bij Sarah’s moeder, wat voor vrouw ze
was. De relatie met haar man, Sarah’s vader komt naar voren en het feit dat
Sarah bijna niet was geboren. Het is één van de vele verrassingen in het
verhaal die ook nog eens erg mooi wordt geformuleerd door de vader: “Amazing
isn’t it, how close we were to you never existing”. Het wordt langzaam maar
zeker duidelijk dat Sarah deze documentaire over haar familie niet voor niets
maakt. Ze is de spil in een uiterst bewogen verhaal en gaat eigenlijk op
zoektocht door de ogen van anderen.
Erg mooi en slim gedaan is de manier waarop je op welk
moment welke info krijgt toebedeeld als kijker. Je wordt steeds weer verrast
waardoor je ook je perspectief diverse keren bij moet stellen. Sarah heeft voor
een visuele vorm gekozen waarin vijf elementen zitten. Je hebt de interviews
zelf, de sprekende hoofden. Dan is er de vader, die los van het interview ook zijn
aan papier toevertrouwde verhaal voorleest. Verder heb je ‘super 8’ opnames van
de betrokkenen in het verleden, zowel authentieke beelden als nagespeelde scènes
door acteurs. Als laatste zijn daar de video opnames van familieleden,
nagespeeld door die familieleden. Ik begrijp dat je niet alleen maar pratende
hoofden in beeld wilt hebben. De oude opnames veraangenamen de kijkervaring,
waarbij het zelfs even duurde voordat ik doorhad dat het vaak om door acteurs
nagespeelde beelden ging. De videobeelden van recente gebeurtenissen die worden
nagespeeld door de familieleden zelf gaat mij een stap te ver, leidt te veel af
en komt juist ongeloofwaardig over.
Desalniettemin weet deze documentaire enorm te boeien en
leef je mee met diverse leden van de familie. Dat het Sarah daarbij niet gaat
om de absolute waarheid te achterhalen, maar om de verschillende (subjectieve) verhalen
te horen is wat deze documentaire nog een meerwaarde geeft. Dat ze zelf niet
veel aan het woord komt geeft aan dat ze een beschouwelijk type is, dat de
ideale vorm heeft gevonden om haar verhaal via anderen te vertellen. Met mijn
opmerking over haar in de recensie van Take
This Waltz zat ik er dus niet ver naast. “Polley fascineerde me. Dat gezicht dat zoveel leek te verbergen
en slechts hier en daar iets los liet”. Ze heeft nu in ieder geval een stukje
van haar verleden met ons gedeeld.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten