donderdag 26 september 2013

I Spit On Your Grave 2


Dit is een soort van sequel van een remake, beiden gebaseerd op de film Day Of The Woman, die beter bekend stond onder de naam I Spit On Your Grave. Ik heb al een uitgebreide vergelijking geschreven over de mate van verandering van het rape/revenge thema door de jaren heen bij mijn recensie van de remake uit 2010. In dit vervolg gaan ze nog weer een stapje verder.

Een model krijgt te horen dat ze haar portfolio moet opleuken en aangezien ze niet veel geld heeft gaat ze in op een advertentie waarin een fotograaf aanbiedt om gratis foto’s te maken. We krijgen nog even te zien hoe dit meisje op slimme wijze een rattenval zet, waarmee ons even om de oren wordt geslagen dat ze haar mannetje staat en dat op fantasievolle wijze vorm zal gaan geven later in de film. Daar kunt u van op aan. Op nu naar de fotosessie die wordt gehouden door een drietal mannen met zwaar Oost-Europees accent, waarbij het meisje niet in wil gaan op het verzoek zich uit te kleden en zonder foto’s huiswaarts keert. Maar daarmee is de kous natuurlijk niet af, want mannen met Oost-Europees accent zijn niet te vertrouwen, toch?
Het draait uit op verkrachting, moord, ontvoering en vernedering.

De film stapelt vervolgens ongeloofwaardigheden op elkaar en is uitermate doorzichtig in hetgeen ze ons wil doen geloven. Nee natuurlijk is haar ontsnapping in het midden van de film geen weg naar vrijheid, waarna de volgende onwaarschijnlijkheid zich alweer aandoet en ze op idiote wijze alsnog aan haar noodlot ontkomt. Het doet denken aan de hilarische scène uit Austin Powers waar zoon Scott niet snapt waarom zijn vader Dr. Evil diens nemesis niet gewoon doodschiet. Maar goed, I Spit On Your Grave 2 is een rape/revenge film, dus er moet ontsnapt worden om ‘revenge’ te kunnen nemen. Om dan de draad op te pikken vanuit mijn recensie over de remake:

Slachtoffer neemt zelf wraak door verkrachters één voor één af te maken op uitgekiende wijze. Een reeks van ingenieus bedachte, uiterst sadistische folteringen volgt, met het doel de daders zo lang mogelijk te laten lijden, voordat ze overlijden, terwijl de dame in kwestie ondertussen bijdehante teksten uitkraamt en de Oost-Europeanen van gevatte ‘one-liners’ bedient.

Die laatste toevoeging is dus nieuw in de evolutie. Het nemen van wraak gebeurt dus niet alleen op zeer sadistische wijze, er wordt ook nog eens ‘lollig’ gedaan terwijl de uitvoer geschiedt. Is dit genre nu echt popcorn vermaak geworden?


De film op zich is maar een vermoeiende exercitie, waarbij je wordt getrakteerd op slecht acteerwerk en een hoofdrolspeelster die voornamelijk lijkt te zijn uitgekozen vanwege haar schreeuwkunst. Voor de gorehounds onder ons valt het allemaal nog wel tegen wat je ziet, alhoewel de ballen in een bankschroef toch even een beschermend handje om je eigen zaakje verlangt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten