Jaren geleden schreef ik voor het helaas ter ziele gegane blad
MUSIC minded. Een gratis muziekblad
voor en door liefhebbers. Ergens in 1999 kreeg ik weer wat cd’s mee om te
beluisteren en er over te schrijven. Daar zat Science Fiction bij van de Duitse band Blackmail. Als ik de cd
opzet hoor ik de eerste tonen van Londerla
en ik ben direct verkocht. In de rubriek ‘Focus On’ schrijf ik mijn eerste
stukje over deze band en nadien zullen er nog enkele recensies van latere
albums volgen, want ja, zo lang zijn deze jongens al bezig. Via een klein label
genaamd bluNoise worden ze opgepikt door het grote Warner en al gauw zijn ze
één van Duitsland meest geliefde alternative rockbands en graag geziene gasten
in Japan. Maar Nederland komt een beetje in het vergeethoekje. Nu Warner al
weer een gepasseerd station is, kleinere labels de muziek van de band uitdragen
en zanger Aydo Abay is vervangen door Mathias Reetz wil hun huidige manager
Christoph Storbeck van Striker Entertainment daar iets aan gaan doen. Vandaar
dat de door de wol geverfde muzikanten nu hun kunsten mogen vertonen in de
Melkweg, als voorprogramma van Filter.
Die kunsten komen voornamelijk van de laatste twee albums
waar Mathias op te horen is. Qua stem ligt hij niet zo ver van de vorige zanger
af, waardoor het geluid van de band niet rigoureus is veranderd. Door de jaren
heen is hun palet misschien iets breder geworden, zoals de poppy kant in Kiss The Sun van hun laatste album dat simpelweg
II heet laat horen, maar ze spelen vanavond
net zo goed hun nieuwe single The Rush,
dat meer uptempo is, een heerlijk (tegen)ritme kent en het zo bepalende
gitaarwerk van het muzikale brein Kurt Ebelhäuser laat horen. Of nog een andere
invalshoek bij het zwaardere Impact
dat heerlijk beukt. Opvallend is dat er een vijfde man op het podium staat, die
de verzorging van de ‘aparte geluidjes’ voor zijn rekening neemt. Die heb ik
nog niet eerder gezien. Gelukkig wordt het oudere werk niet helemaal vergeten
en komt het heerlijke It Could Be Yours
voorbij en ben ik verrast vanwege het niet zo opvallende (Feel It) Day By
Day. Als je al zo lang fan bent mis je natuurlijk persoonlijke
favorieten, maar ik ben allang blij dat ik de band na zoveel jaar weer eens
live zie en geniet van het krachtige optreden dat ook de rest van de aanwezigen
niet onberoerd laat als ik de respons zo hoor. In 2001 liet toenmalige zanger Aydo
mij weten dat de band live wil rocken en als ze voor een publiek spelen dat nog
onbekend is met hun muziek moet er een groove ontstaan. Aan die visie is niets
gewijzigd en de groep eindigt vanavond met het groovy stuwende Friend van hun album Friend Or Foe dat ze over laten gaan in
het vuig rockende instrumentale stuk van Images Of Devils Burn,
dat afkomstig is van die andere band van gitarist Kurt Ebelhäuser, Scumbucket.
Na afloop ga ik naar de merchandise stand waar ik met Christoph
heb afgesproken. Ik bedank hem voor het regelen van mijn toegang (CHRISTOPH: VIELEN DANK!) en we praten
wat over de band en de hernieuwde poging om ze in de Benelux te introduceren. Bij
de conversatie voegt zich Ton van der Werf, Marketing Consultant van Converse
Benelux en de man achter de Converse
Mixtapes, die me vertelt over zijn werk, hoe dat in zijn werk gaat met het
verzamelen van nummers van nog niet zo bekende indiebandjes voor de tapes en
het dikke budget dat hier (gelukkig!) voor beschikbaar is (Converse is na Nike
het grootste schoenenmerk in Nederland). Christoph en Ton delen verhalen vanuit
hun ervaring in de muziekwereld en als ik na een tijdje met Christoph mee loop
naar buiten (hij wil even roken) zegt hij dat ik mee moet lopen naar de tour bus,
zodat ik de band kan ontmoeten. Ze staan inderdaad net in te laden en ik schud
de hand van Mathias (klein en fijn) en loop door naar Kurt (grote beer) waarmee
ik een tijdje praat en herinneringen ophaal aan de handvol optredens die ik van
de band heb gezien. Hij is verrast over het feit dat ik al zo lang fan ben en
weet zich alle optredens en zalen nog te herinneren. Dan neem ik afscheid en
zeg hem toe dat ik er weer bij zal zijn in Haarlem, waar ze op 8 november in het café van
Patronaat zullen spelen. Een concert dat trouwens GRATIS toegankelijk is en
een reden te meer voor liefhebbers van melodieuze alternatieve rock om deze
band alsnog (of nogmaals) te gaan bekijken!!!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten