Het negende
PAC-festival in Tuschinski Amsterdam. De laatste keer heb ik overgeslagen
omdat de titels me niet zo aanspraken. Dit keer ben ik er bij, al heb ik niet
de hoogste verwachtingen. Als ik de zaal inloop begint de dag in ieder geval
zoals die nog nooit is begonnen, want er zit iemand achter het
orgel op het podium in zaal 1 die ons vergast op een muzikaal ‘premezzo’
waarna ik hem met orgel en al het podium in zie zakken. Geen idee dat er
überhaupt een orgel was en nooit geweten dat dit hele geval zo de grond in kon
verdwijnen.
De introductie van dit festival is dit keer in handen van Nafiesa
Rasoelbaks, die je kunt kennen van haar bijdragen op de pathésite. Zenuwachtig
als ze is, heeft ze drie mannen meegenomen die een woordje komen doen over het
orgel en het feit dat er binnenkort weer een orgelconcert plaats gaat vinden.
Nou ja, dat was er dan ééntje die sprak en de rest stond er instemmend bij te
knikken. Nafiesa neemt het woord weer. Ze is een grappige flapuit en levert
meteen de leukste introductie af die ik tot nu toe bij dit festival heb
gehoord. Zelfs het oplezen van de huisregels gaat met een gelach gepaard als ze
bijvoorbeeld opnoemt dat er geen stinkend eten van buitenaf mag worden
meegenomen de zaal in. Verder vertelt ze dat ze zeer actief is op social media
en dat er op dit festival direct gereageerd kan worden via twitter.
Dat reageren doe ik maar gewoon weer op mijn eigen
vertrouwde manier. Het resultaat zie je hier.
“You know I love you more than anything, right?” Het zit hem
voornamelijk in dat laatste woord, waarmee de moeder een bevestiging wil horen
van haar dochtertje; dat die dit wel blijft denken! Feit is dat deze moeder
meer van zichzelf houdt dan van haar dochter.
Susanna (Julianne Moore) is die moeder, een chaotische
rockster die in een vechtscheiding ligt met haar man Beale (Steve Coogan), een
kunsthandelaar die het met het kindermeisje aanlegt en meer onderweg is dan
thuis. Beide ouders zijn egocentrisch en totaal onverantwoord bezig t.a.v. hun
dochtertje Maisie, aan wie niets wordt gevraagd, die nog te jong is om grote
gevoelens onder woorden te brengen, maar wel degelijk dingen meekrijgt van wat
er om haar heen gebeurt. Ze wordt van hot naar her gesleept, overal geparkeerd
alsof ze een auto is, terwijl haar ouders vechten om de voogdij, terwijl ze er
- als het er op aan komt - niet voor haar zijn. Typisch een geval van het kind
niet willen om het kind, maar omdat je het de ander niet gunt. Gelukkig zijn
daar het kindermeisje en de nieuwe vlam van Susanna, die wel met het lot van
Maisie zijn begaan en wel met haar kunnen communiceren.
De camera volgt Maisie in dit verhaal dat gebaseerd is op
het boek van Henry James. We blijven bij haar, horen de ruzies op de achtergrond
die zij toevallig hoort, zien hoe beide ouders het kind op verkeerde wijze voor
zich proberen te winnen, merken hoe fijn ze het kan hebben als iemand echt met
haar begaan is. Er zitten vele pijnlijke momenten in de film, zoals ‘the spaces
in between’, waarin Maisie niet op tijd wordt opgehaald en op school, of in een
portiek staat te wachten wie haar uiteindelijk zal meenemen. Maar hoe voelt
Maisie het zelf? Ze doet wat haar gezegd wordt, past zich eindeloos aan en
houdt van papa en mama omdat het papa en mama zijn. Toch krijgt de kijker een
antwoord op de vraag die de titel van de film beloofd en die alles zegt en
samenvat van wat er in het meisje om moet gaan.
Kramer vs. Kramer
is één van de bekendste echtscheidingsfilms. Daarbij is een zoontje de inzet.
Die film laat echter voornamelijk de volwassen kant zien. Het inzoemen op een
kind, zoals in What Maisie Knew doet
denken aan een film als My Queen
Karo waar ook een jong meisje de dupe is van de omstandigheden waar
haar ouders haar in brengen. Toch zijn beide voorbeelden interessantere films,
omdat de zaken in Maisie redelijk
simplistisch worden weergegeven en de voorspelbare oplossing wel overduidelijk
de film in is geschreven. Wat echter de boel bij elkaar houdt is de
ongelooflijk innemende Onata Aprile als Maisie, die als een kleine vlinder overal
tussendoor dwarrelt. Het feit dat ze niet opstandig of nukkig wordt, is
misschien niet realistisch, maar wel een verademing om naar te kijken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten