“There
comes a time in life when secrets should be told”, zegt de oude man. Hij
heeft de verhalen die Eleanor (Saoirse Ronan) aan papier en vervolgens aan de
wind heeft toevertrouwd gevonden. Ze wordt zijn engel des doods. Eleanor is een
vampier van meer dan 200 jaar oud en zal altijd 16 jaar blijven. Samen met haar
moeder Clara (Gemma Arterton) is ze constant op de vlucht, van onderdak naar
onderdak. Een leven gehuld in leugens. Terwijl Clara alles op zeer praktische
wijze aanpakt en zich heeft neergelegd bij de situatie, is Eleanor spiritueler
ingesteld en de eenzaamheid en afzondering weegt haar zwaar. Ze moet haar
verhaal kwijt, al is het dus aan de wind. De zoveelste verhuizing, het feit dat
haar moeder maar geen andere manier zoekt om aan geld te komen dan de hoer te spelen
en haar ontmoeting met een jonge man genaamd Frank (Caleb Landry Jones, tevens
hoofdrolspeler uit Antiviral),
zorgen er voor dat ze haar geheim niet langer voor zich kan houden, met alle
gevolgen van dien.
Geen knoflook, kruizen, spiegels, staken. Probleemloos in
het daglicht lopen. Geen scherpe hoektanden, maar een rap groeiende duimnagel
zorgt voor een wond om uit te zuigen. Niets van de rijkdom, weelde,
aristocratie, verfijning die ik aanhaalde in de recensie van Kiss
Of The Damned. Clara weet te overleven als prostituee in sexy lingerie met
een plat Engels accent door te liegen en bedriegen. Ze leeft volgens een code
om haar kind te beschermen.
Het is weer eens een andere invalshoek en die bevalt prima.
De verklaring voor het gedrag van alle belangrijke personages in de film wordt
langzaam maar zeker duidelijk, veelal door middel van flashbacks. Het verhaal
achter het geheim is interessant genoeg, maar de tragiek van het bewaren er van
geeft het een meerwaarde. Een fantastisch verhaal dat je nooit mag vertellen. En
wie zou het ooit geloven? De beste momenten uit de film zijn dan ook als het
verhaal naar buiten komt, waarbij je ongeloof langzaam ziet veranderen in
angst.
Een enerverend begin (met een heerlijk spelende en uitziende
Gemma Arterton), een rustiger middenstuk en een laatste deel dat opbouwt naar
een dramatische climax die op het moment suprême wat voorspelbaar is. Het is
een kleine smet op de voor de rest goed geslaagde film.
Stemoordeel: goed
Geen opmerkingen:
Een reactie posten