Op weg naar het eerste Europese korte filmoverzicht dat ik
als tweede ga zien tijdens Imagine zit ik in de tram en speelt er in mijn hoofd
een korte film af door het gesprek dat ik opvang van de mensen die achter mij
zitten.
Een man en een vrouw stappen in, checken in en gaan achter
me zitten. Ze zijn rond de vijftig, schat ik. De man heeft een stem die me doet
denken aan die van Youp van ’t Hek. Een volle, ietwat overdreven geluid met
veel adem. Ze hebben het over het inchecken. Dat het lijkt alsof ze uitcheckten
terwijl ze incheckten. “Misschien is de kaart er twee keer over heen gegaan?”,
vraagt de vrouw zich af. “Ik heb toch goed uitgecheckt de vorige keer, zegt de
man”. “En wat gebeurt er dan, hoe wordt je dan belast?” vraagt de man. “Dan
krijg je volgens mij wel een hoger bedrag” denkt de vrouw te weten. “Maar als
we naar de bestuurder gaan, die kan toch wel zien of het goed is gegaan?”
jammert de man weer. Gedurende de hele rit (die een half uur duurt) komen ze er
elke keer weer op terug. Ik denk op te maken uit hun verdere gesprekken dat ze
werken voor de gemeente of in de politiek, want hij heeft het over stemlijsten.
In de buurt van het Museumplein wordt hij gebeld. “Ik heb een vrije dag” hoor
ik hem zeggen, “maar als je een korte vraag hebt dan kan ik je wel een antwoord
geven”, merkt hij zakelijk en ietwat autoritair op. Hij gaat iets regelen voor
de vrouw de hem belt. Hij moet ergens voor zorgen, maar zegt haar dat ze hem over
enkele dagen gerust mag testen of zijn geheugen goed heeft gewerkt. Hij hangt
op en het gesprek met de vrouw naast hem vervolgt zich. Dat hij zo’n
belangrijke, invloedrijke positie heeft zegt ze. Interessant is, dat ik het
gevoel heb dat ze iets met elkaar hebben, waar niemand iets van mag weten. “Ik
ben toe aan een lekker terras” zegt ze. “Ja, een lekker kopje koffie”, antwoordt
hij suf. Ze zijn duidelijk niet erg bekend in Amsterdam (hij vraagt constant “waar
zijn we nu”), maar zijn er wel al eens geweest. “Was dit niet de plek waar we
eens een broodje hebben gegeten?”, vraagt zij in de buurt van de van
Baerlestraat. Het gesprek komt op iets dat net is voorgevallen. “Ik ben er wel
door aangedaan”, zegt zij, “en jouw stemming is ook veranderd, voel ik”. Ze
praten over een hotelkamer die ze hebben geboekt via internet, maar kennelijk
is dat mis gegaan. “Dat daar geen toezicht op is”, merkt hij op. “Het leek wel
alsof hij schulden had of zo”, zegt zij, “het was ook zo leeg”. “Misschien
verhuurde hij het wel illegaal”? “Maar ik vind het wel heel fijn om met jou
hier te zijn” zegt hij opeens. Er valt een korte stilte. “We nemen wel gewoon
een duur hotel”, gaat zij verder, “het Mövenpick
of zo”. “Dat kost wel € 300,00 per kamer”, zegt ze, alsof het haar niets meer
kan schelen en geld geen rol speelt. “En het Amstel?”, vraagt ze zich hardop
af, “zit dat hier in de buurt?” “Nee, ik geloof het niet”, antwoordt ze zelf. “Dit
ziet er leuk uit hier”, vervolgt ze. “Waar zijn we nu?”, vraagt hij voor de
zoveelste keer. “Dit is het Leidseplein, denk ik”, weet ze voorzichtig te
beweren. “Kom, we stappen uit”, gebiedt ze hem welhaast. Ze checken uit,
stappen uit. Een paar opgeschoten jongens hoor ik opeens schreeuwen en wijzen, ”kijk
dat dan man!” “Kom op, klop op het raam”. Geen idee wat ze zien. “Alleen in
Amsterdam, man” zegt er eentje. Als we verder rijden zie ik wat ze bedoelen.
Het koppel van daarnet staat uitgebreid te tongen, midden op het Leidseplein.
Genoeg gepraat, de korte films, die erg worden verstoord
door licht dat niet uit gaat, geluid dat te zacht staat en bovenal het
constante openen van de zaaldeuren om te checken of het ondertussen al goed gaat
en door mensen die veel te laat binnen komen (tot wel vijf keer aan toe).
Out There - Randal Plunkett (Ierland 2012)
Je wordt wakker in het bos met een hoofdwond. Watskeburt?
Iets ergs, dat heb je al snel door. En dat het met zombies te maken heeft ook,
dat voel je gewoon aan. De herinnering komt langzaam terug en een genomen beslissing
komt zeer ongeloofwaardig over wat de rest van de film minder interessant
maakt. Daarbij is er een tussen scène in een huis vol enge foto’s die wat mij
betreft volkomen overbodig is. Schrap die scène en wijzig de omstandigheden
waardoor de beslissing wel geloofwaardig wordt en je zou nòg niet meer dan een
aardige film hebben.
Defeated - Jose Manuel Meneses (Spanje 2012)
Een man en vrouw, praten over een strijd die gevoerd moet
worden. Waarom hij nou toch overal bij moet zijn, klaagt ze. Nog even en dan
kan ik meer tijd bij jullie (er is ook een baby) doorbrengen. Ook hier krijg je
het gevoel dat het niet helemaal klopt wat je ziet. Gaat dit soms om LARP? De
clou is grappig. De aanloop wat lang.
Perpetuum Immobile - Marc Martí (Spanje 2013)
Een zeer irritante loop in zwart/wit.
Rew. Day
- Svilen Dimitrov
(Bulgarije 2012)
Een prachtige animatie waarin we op sublieme wijze met
terugwerkende kracht kunnen zien hoe de wet van Murphy in werking treedt, ook
al had je het zo anders verwacht ton je ’s morgens wakker werd.
Lief Konijn - Camiel
Schouwenaar (Nederland 2012)
Niemand luistert naar de vrouw met een groot probleem, omdat
iedereen teveel met zichzelf bezig is. Maar als niemand er een probleem van
maakt, is het wel een probleem dan? Leuk verzonnen. Op Alex van Warmerdam wijze
uitgevoerd. Naar het boek van Imme Dros.
The Trap - Alberto Lopez (België 2012)
Een variant op de rode knop waar bij staat dat je er niet op
moet drukken. Wat doe je dan? Mooie vondst en akelige uitwerking.
Nostalgic Z - Carl Bouteiller (Frankrijk 2012)
Een doorgewinterde soldaat heeft de oplossing gevonden voor
het zombieprobleem. Lokken en afmaken. De lokmethodes hebben met hun verleden
te maken. Wel grappig, maar ook vrij onzinnig als oplossing.
And Death Will Be Alright - WeAreTrèsGentil (Frankrijk 2012)
Slaapverwekkende en wat pretentieuze kunstfilm met een vage
boodschap. Over iets bereiken en de methode daartoe vinden? WeAreArtyFarty!
Lonely Bones - Rosto
(Nederland 2013)
Onbegrijpelijke maar imponerende computeranimatie van de
bekende maker Rosto, die al eerder filmpjes op dit festival heeft gehad.
Fantasie zonder grenzen kan mooi zijn, maar er iets van begrijpen is toch ook
wel fijn.
Perfect Drug - Toon
Aerts (België 2012)
Groengekleurde chemische goedjes in buisjes (Re-Animator!) zorgen voor een slechte
trip met hysterische gevolgen. Prachtig gefilmd, hier en daar lekker goor en
een paar zinderende vondsten. Deze film krijgt uiteindelijk de Méliès d’Argent
in de categorie Beste Korte Europese Fantastische Film.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten