Een irritante voice-over (die gelukkig na de introductie
verdwijnt) vertelt ons over een zonnestelsel, ver, ver van hier, alwaar er twee
planeten vlak bij elkaar zijn met ieder een eigen voor elkaar tegengestelde
zwaartekracht. Er is een boven- (rijk) en een onderwereld (arm) en contact
tussen de werelden is in principe verboden. De beide werelden zijn verbonden
door ‘Transworld’, een lange toren die werk biedt aan vele mensen. Er zijn drie
wetten van zwaartekracht die voor beide werelden gelden. Alle materie wordt door
zwaartekracht aangetrokken door de planeet waar het vandaan komt. Het gewicht
van een object kan ongedaan worden gemaakt door ‘inverse matter’, materie van
de andere planeet. Na enige tijd contact gaat ‘inverse matter’ heel heet
worden, branden.
Het uitgangspunt zorgt direct voor fantastische beelden, die
direct doen denken aan de scène uit Inception
waarin architect Ariadne (Ellen Page) voor het eerst uitprobeert wat er zoal
mogelijk is in de droomwereld, waarbij ze een huizenblok spiegelt, buigt en
omvouwt tot deze precies omgekeerd bovenop de ander past en je dus een wereld
op zijn kop boven je ziet. Upside Down is
duidelijk schatplichtig aan deze film(scène).
Adam (Jim Sturgess) en Eden (Kirsten Dunst) komen uit
verschillende werelden en ontmoeten elkaar bij toeval op de hoogste punt van
een berg. Ze worden verliefd, maar het loopt mis, met als gevolg dat ze elkaar
tien jaar niet zien. Dan ziet Adam Eden op tv en is het vuur opnieuw
aangewakkerd om naar haar op zoek te gaan. Ze werkt in de toren van Transworld
alwaar hij ook een baan krijgt. Natuurlijk doet hij zijn uiterste best om haar
weer voor hem te winnen, maar behalve de sociale problematiek, maken het
fysieke obstakel van de zwaartekracht en het feit dat Eden geheugenverlies
heeft deze zoektocht geen gemakkelijke.
Visueel is het fascinerend gedaan. Binnen Transworld, waarin
de twee werelden maar een armlengte van elkaar zijn gescheiden ziet het er zeer
overtuigend uit. De buitenopnames zijn wat kitscheriger, waardoor je je
bewuster wordt van het feit dat alles uit de computer komt. Er zitten leuke
vondsten in die allemaal te maken hebben met de omgekeerde zwaartekrachten, zoals
de anti-verouderingscrème, de omgekeerde cocktail en Kirsten Dunst die haar kus
uit Spider-Man nog even overdoet.
Het verhaal is een ander verhaal. Is de liefde sterker dan
de zwaartekracht? De vraag stellen is hem beantwoorden. Het is dan toch zo
jammer dat dit liefdesverhaal, een soort Romeo & Julia waarin niet hun
families maar hele werelden tegenover elkaar staan, weinig inhoud heeft en
nauwelijks subtiel is te noemen. Verhaaltechnisch worden zeer platgetreden
paden bewandeld in een visueel uitdagende wereld. Op zich vermakelijk, maar het
geeft je het gevoel dat hier zoveel meer in had gezeten, waardoor de film toch
wat richting middenmoot afzakt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten