Imagine in Eye. Hoe krijg je de Imagine sfeer (van weleer)
in dit hagelwitte museum waar de film Antiviral opgenomen
had kunnen worden. Wit, afstandelijk, kil, modern, Jan des Bouvrie. Ik zit op
de grandioze trap met uitzicht op het café-restaurant, daarachter de boten op
het IJ en de ‘skyline’ van Amsterdam. Een prachtige plek, een mooi gebouw, maar
ideaal voor Imagine? Ik zie verrijdbare infoborden, uittrekbare
zaalversperringen, schone wc’s, microfoons die het doen, perfect ingelijste
posters… Ik zie Erik Kriek lopen, daar beneden, en wat verdwijnt die
indrukwekkende tekenaar in het niet in deze immense locatie. Ik zie iemand
geheel alleen aan een tafel met zeven lege stoelen zitten die bezig is een
fucking breiwerkje op te zetten!! Zijn het zaken waar ik dit festival mee
verbind? Niet echt. Nieuw artistiek directeur Chris Oosterom (die alom aanwezig
is en op deze dag alle interviews doet en alle films aankondigt) laat ons weten
dat er wat sfeer is gecreëerd naast zaal 1, met wat tafeltjes en stoeltjes en
daghappen. Goed bedoeld, aardige geste, maar een druppel op die grote witte
gloeiende plaat. De bezoekersaantallen zijn door de jaren heen gegroeid. Er was
meer ruimte nodig. Dat heeft Eye te bieden. Uit de groezelige sfeer naar hip
& happening? Ik hou van die groezelige sfeer. Daar waar het festival is
ontstaan. De basis van het W.O.T.. Ik mis de kleinere aantallen, de intieme
sfeer, een illegale filmvertoning (Angst),
de passe-partout, het underground gevoel. Ik word oud.
Gelukkig is er één troost: alles is vergeten als het licht
in de zaal uit gaat en de film begint. En dat is toch de belangrijkste reden
dat ik hier ben.
Nog iets over de masterclass dan. Neil Jordan maakte in 1984
diepe indruk op me met zijn film The
Company Of Wolves. Zijn nieuwe film, Byzantium,
zal na deze masterclass zal worden getoond. Chris Oosterom volgt het
chronologische pad. Jordan antwoordt uitgebreid en verliest daarin vaak de weg
door zijpaden in te slaan en een verhaal te vertellen dat niet veel meer met de
vraag van doen heeft. Geeft niets, Oosterom houdt koers en we horen Jordan
praten over de digitale revolutie, die met de komst van een nieuwe camera nu eindelijk
volwassen is geworden, hoewel het digitaal opnemen op het moment zelf
gemakzucht uitnodigt, omdat al het materiaal zo gemakkelijk na te bewerken is.
Hij vertelt over het werken in Hollywood, met sterren (Tom Cruise, Brad Pitt) en
een groot budget, wat beide geen extra druk voor hem gaf. Het hele apparaat
beweegt zich enkel wat logger. Het duurt alleen al enkele uren voordat er
überhaupt iets is opgezet en uitgelicht. Er volgen vragen uit het publiek. Veel
vragen (wat meestal wel anders is -> zie Resolution),
o.a. over de serie The Borgias waaraan
hij meewerkt (schrijver, regisseur) en wat hem uitermate goed bevalt. Omdat je
dieper kunt ingaan op de zaken. Daarbij geeft het werken voor kabelstations (als
HBO en AMC) het gevoel van vroeger, qua vrijheid en mogelijkheden. Natuurlijk
vertelt hij over zijn nieuwe film, gebaseerd op een toneelstuk en in
tegenstelling tot vele andere films, een ‘historisch getrouwe’ weergave van
twee vrouwelijke vampiers.
Gedurende het hele interview haalt Jordan constant de ring
van zijn linker ringvinger, draait er dan fanatiek rondjes mee rond zijn
wijsvinger en doet de ring weer terug op de plek waar die hoort. Een grappige
tic, waarvan ik me afvraag of het zenuwen zijn, verveling is of dat hij snakt
naar een sigaret. Wie zal het zeggen.
Na de masterclass verlaten we de zaal want de film begint pas
over twintig minuten. Als ik op de balie bij de garderobe zit te wachten zie ik
Neil Jordan uit de wc komen. Het kind in mij komt naar boven en ik spreek hem
aan, of hij mijn favoriete film van hem wil signeren (het kind kwam
voorbereid). Ik trek een Engelse special edition steelcase van The Company Of Wolves uit mijn tas en
hij vraagt waar ik de handtekening wil hebben. “With red, yeah?”, vraagt hij
terwijl hij de rode stift pakt en de zwarte laat liggen. Ik bedank hem, wens
hem veel plezier hier en zeg hem dat ik benieuwd ben naar zijn nieuwe film. Hij
zegt dat die me wel zal bevallen, aangezien ik Company goed vind. Dan loopt hij weg, met zijn wandelstok in zijn
hand. Als ik mijn spullen opberg zie ik een catalogus van het festival liggen.
Maar, die had ik toch niet uit mijn tas gehaald? Shit, die is van Neil. Maar
die is al weg en die zie ik op de korte introductie bij de film na niet meer
terug.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten