De dertigste editie. Een mijlpaal. Wederom in Eye, waarbij
moet worden afgevraagd of de verplaatsing naar deze locatie een goede zet was.
Eye is een prachtig gebouw met een wonderschone ligging, maar het ademt niet de
sfeer van het festival, zoals Kriterion dat hiervoor wel deed. De bezoekersaantallen
spreken voor zich. In 2012 kwamen er 17.000 mensen naar Kriterion voor dit
festival van de fantastische film en vorig jaar in Eye waren dat er ‘slechts’
15.000. Een terugval waar groei werd verwacht, neem ik aan. Vaste bezoekers
weten het wel te vinden, maar Eye is toch te veel een eiland om in een
opwelling even langs te gaan, vermoed ik. Een hoop aannames en vermoedens van
mijn kant, maar de getallen staan zwart op wit en mijn gevoel heb ik verwoord
vorig jaar.
Neemt niet weg dat ik er ook dit jaar weer bij zal zijn en de
hele middag en een deel van de avond in de weer ben geweest om een programma
samen te stellen. Wat wil ik zien (veel te veel), wanneer draait alles en hoe
dirigeer ik dit naar een schema waarin niet te veel gaten vallen en ik nog wat
tijd heb om over alles te schrijven. Gelukkig is het maar eens per jaar dat het
thuisfront een dikke week niet op me hoeft te rekenen.
In vergelijk met vorig jaar ben ik van plan om naar veel
meer films te gaan. Geen idee hoe dit komt. Misschien spreken meer titels me
aan dit keer. Er is ook iets meer te kiezen. Zo zijn er maar liefst vijf korte
film programma’s (i.p.v. de drie van vorige keer). Het gaat me in ieder geval weer
een lieve duit kosten! Vaste prik binnen dit alles is de verrassingsfilm. Zoals
je hier
kunt lezen is het alleen maar bergafwaarts gegaan met de kwaliteit daarvan.
Elke keer denk je dat het niet erger kan dan de vorige keer. Dat denk ik nu ook
weer. Ik hoop dat men dit jaar wel iets heeft uitgekozen dat tevreden klanten
zal opleveren inclusief een goede score. En wat de film zal worden? Er zijn een
hoop opties. Ik strooi eens wat in de rondte, zonder er overigens een
kwaliteitslabel aan te (kunnen) hangen.
Het uit Israël afkomstige Big Bad Wolves van Aharon Keshales en Navot Papushado die met Kalevet
(ofwel Rabies) al goede indruk op me maakten en Tarantino
schijnt het ‘the best film of 2013’ te hebben genoemd, hoewel het dan weer niet
in zijn
(voortijdige) lijstje van dat jaar voorkwam, de film was trouwens al te
zien op IFFR; Wolf Creek 2 met de moordende Aussie; Au Nom Du Fils
(met Philippe Nahon!) van Vincent Lannoo die met Ordinary Man al eerder een plek op het festival kreeg; The Sacrament over de Jonestown Masscre met Joe Swanberg; (on)gewilde Japanse
S&M in R100; All Cheerleaders Die; de slasher gore van Almost Human; Hidden In The Woods de Amerikaanse remake van het Chileense En
Las Afueras De La Ciudad (ofwel Hidden
In The Woods, haha); het Spaanse Cannibal; Antisocial over de zoveelste
virus uitbraak; The Green Inferno alwaar Eli
Roth een Ruggero Deodato-the lijkt te gaan doen; Proxy met alweer Joe
Swanberg; Chimères een
Zwitserse film die in 2013 al op NIFFF in première ging; Under The Skin met Scarlett
Johansson die pas in September in Nederland gaat draaien, maar in andere landen
al uit is gekomen; enge kinderen in Dark Touch; Open Grave met Sharlto
Copley (bekend van District 9); Here Comes The Devil
van Adrián García Bogliano, die in 2011 speciale gast was bij Imagine; het
spookachtige Haunter; Devil’s Knot van Atom
Egoyan met grote namen als Colin
Firth en Reese Witherspoon over kindermoorden, een zaak die zeer intens aan bod
kwam in de documentaire reeks Paradise
Lost; Wer over een
weerwolf, maar dan even anders; Cross Bearer over de
man met de hamer, maar dan even anders; Contracted over een SOA,
maar dan eentje waar Cronenberg trots op zou zijn; een film waar ik zeer
benieuwd naar ben genaamd Charm (ofwel Malcolm, ofwel Random Acts Of
Violence) waar een New Yorker er genoeg van heeft en onder het mom ‘you can
change the world with a bullet in the right place’ Dirty Harry gaat spelen op een C’est
Arrivé Près De Chez Vous achtige wijze; het Oostenrijkse The Station (ofwel Blutgletscher) waar The Thing in de Alpen zit, van de producenten van In
3 Tagen Bist Du Tot; Afflicted een soort Chronicle maar dan horror; Chinese old
school vampieren in Rigor Mortis... The
list goes on.
Shit, ik moet mijn eigen festival beginnen J
Nou ja, eerst Imagine maar eens overleven. Dat is van 9 t/m
18 april. De voorverkoop begint morgen, dinsdag de 18e maart om
12:00 uur.
Veel plezier en ik hoop dat je af en toe hier komt lezen wat
ik er van vond.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten