dinsdag 18 maart 2014

Magic Magic


Alicia reist naar Chili om haar nichtje Sara te bezoeken. Samen met vrienden van Sara rijden ze Santiago uit op weg naar het huis van Sara’s vriend Agustín als Sara plotseling bericht krijgt dat ze terug moet om een examen voor haar studie in te halen. Alicia wil met haar mee, maar Sara is gedecideerd dat Alicia met de rest mee moet, daar veel meer lol aan zal beleven en het is maar voor één dagje. Alicia voelt zich niet op haar gemak, ze kwam immers voor haar nichtje en zit nu in een busje met mensen die ze niet kent en veelal Spaans spreken. Ze ziet er uit zoals ze zich lijkt te voelen, als een angstig en verloren vogeltje. Eenmaal in het afgelegen huis op een eilandje worden de zaken er niet beter op. Er is geen bereik en de vrienden van Sara geven Alicia geen goed gevoel. Paranoia creeps in en Alicia ziet dingen die er niet zijn of anders dan ze zijn en krijgt paniekaanvallen.

Het gevoel dat je langzaam gek aan het worden bent is beangstigend, benauwend, verdrietig en ongemakkelijk in beeld gebracht. Alicia komt in een neerwaartse spiraal die zeer overtuigend over komt. Er zijn constant kleine voorvallen die het gevoel van ontheemding en achterdocht versterken. Veel dingen die te maken hebben met geluid, zoals muziek, hondengehuil en het constante gekras van vogels, maar ook de cultuurshock (wreedheid jegens dieren), het niet spreken van de taal en de houding van de mensen (opdringerige humor, links laten liggen) dragen steentjes bij. Maar Alicia zelf zit natuurlijk ook niet goed in haar vel, is overgevoelig en heeft last van slapeloosheid. Juno Temple speelt de rol met volle overtuiging en Michael Cera stapt uit zijn comfortzone als de nare Amerikaanse student Brink die het er niet makkelijker op maakt.


Extra complimenten voor het gekozen einde dat toch vrij onverwacht is, zeer triest en je sprakeloos achter laat, waarna je even nodig hebt om deze nachtmerrie te verwerken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten