(1e seizoen, 6 afleveringen, 60 min, IMDb 8,4)
“This
program contains scenes that some viewers may find disturbing and upsetting,
scenes of nudity and scenes of violence and strong language throughout”.
Een waarschuwing die niet voor niets in beeld komt, want ik
heb het hier niet over dat wanproduct van John de Mol, maar over de Britse
serie van Channel 4 waarin het er zeer heftig aan toe gaat. De eerste scène
geeft dit mooi weer als twee mannen een stripwinkel binnen komen, vragen waar
het manuscript is en waar Jessica Hyde zich bevindt. Ze zien er niet uit als
liefhebbers van comics en onverrichter zaken verlaten ze de winkel, een ‘bloody
mess’ achterlatend.
Het manuscript is een onuitgegeven deel van een graphic
novel die onder aanhangers op het internet een ware cult following kent. Een
bonte mix van deze volgers besluit samen te komen en wordt ongewild lijdend
voorwerp van een samenzwering die tot op zeer hoge plekken in de regering
leidt. Het manuscript is namelijk de sleutel die voor beide zijden van uiterst
belang is.
De serie baseert zich op het feit dat niemand veilig is,
alle informatie over individuen te verkrijgen is en ook te manipuleren, mocht
dat nodig zijn. Het draait om geld, veel geld en wat er op hoog niveau onder de
radar blijft en moet blijven, ook al zijn daar gruwelijke methodes voor nodig: “You
see, there are lots of grades of hurt we can do to a life. And we have the will
to inflict them all”.
We zien hoe ver de groep wil gaan om dit tegen te houden,
waarbij hun normale leven totaal overhoop is gegooid. “Adjust or die!”. Maar de
groep bestaat uit individuen die stuk voor stuk variabelen zijn die de uitkomst
kunnen veranderen. Dat geldt trouwens ook voor de tegenpartij en dat is o.a.
wat de serie zo interessant, verrassend, onvoorspelbaar, spannend,
ontluisterend en heftig maakt. Voeg daar aan toe de even aparte als intense soundtrack
van Cristobal Tapia De Veer, de schitterend wijze van filmen met mooie
(long) shots en prachtig spel met (be)licht(ing) en je hebt een top serie, een
ingenieuze puzzel die zelf op een ware cult following kan rekenen. Een
verborgen parel die niet voor niets zo’n hoge waardering krijgt.
Nog even een speciale vermelding voor Neil Maskell, die ik
waarschijnlijk ooit voor het eerst heb gezien in de mooie serie London’s Burning uit de jaren ’90, maar
die mij onlangs helemaal inpakte met zijn vertolking in het zeer indrukwekkende
Kill List,
een film die niet voor niets op nummer drie in mijn top 10 van 2013
staat. Ook in Utopia speelt hij weer
super intens, als de meedogenloze en huiveringwekkende speciale agent, c.q.
huurmoordenaar die met zijn te dikke pens en te korte leren jack al snoepjes
etend een nieuwe dimensie geeft aan het begrip ijskoude killer.
“The
best British drama in years?”. Gaat dat zien!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten