Vader is overspelig. Moeder en zoon zijn getuige. Na een
mislukte poging bij haar man snijdt ze (dan maar) het geslacht van haar zoon
af. Onmacht? Voorkomen dat hij later dezelfde fout maakt? De actie heeft
verstrekkende gevolgen.
Er wordt geen woord gesproken in deze (geluids)film van Kim
Ki-duk (Spring, Summer, Fall, Winter...
and Spring, Bin-jip, Pieta), wat het geheel iets
artificieels, maar ook iets heel puurs geeft. Actie en reactie. Basaal, extreem
en onomwonden. Zowel inhoud als uitvoering. Schuld, boete, wraak, woede,
opoffering, liefde, angst, schaamte, verantwoordelijkheid, spijt. Gevoelens die
we allemaal kennen, maar in deze film zie je ze aan de hand van niet alledaagse
voorbeelden terug. Kim Ki-duk neemt je mee op een zoektocht naar alternatieve
vormen van seksueel genot, waarbij weinig wordt geschuwd, taboes bij de hoorns
worden gevat. Er zijn bizarre sadistisch erotische momenten die bijna komisch
overkomen als ze niet zo triest waren. Daarbij krijgt je verwondering over wat
je ziet veelal de overhand. Ik moet denken aan David Cronenberg’s Crash, of Lars von Triers Antichrist, regisseurs en films die
grenzen opzoeken, provoceren maar ook iets te melden hebben. Zo liggen er veel
dingen verscholen in Moebius die je
door alle commotie over het hoofd zou kunnen zien, maar die de film nog meer de
moeite waard maken. Denk maar eens aan het voornaamste doel van de vader voor
zijn zoon (zorgen dat hij seksueel genot kan hebben) en waarom dit zo is. Er
rijzen vraagtekens bij het belang van seks dat door de personages zo wordt
benadrukt. Let ook eens op de rol van de vrouw en de minnares, die door
dezelfde actrice blijkt te worden gespeeld!
Het is een toch wel unieke belevenis deze film, die aan het
eind een soort van cirkel rond maakt en je dan toch voornamelijk met een
naargeestig en ongemakkelijk gevoel in je maag achter laat.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten