donderdag 26 april 2012

Carré Blanc



De laatste film die ik dit festival zal zien. Een ellendige zit wordt het.

De artistieke aanpak pakt me totaal niet. Waar kan dat aan liggen? Waar de lang aangehouden shots van Dernière Séance broeien van spanning, laten de opnames in dit witte vierkant me koud. Een 1984-achtige wereld, maar dan uitgeblust en suf. Hoewel de relatie tussen een man en vrouw centraal staat, met een op zich vrij banaal gegeven overigens, wordt deze niet echt uitgediept. Daarbij kent de nieuwe wereld een tegenstelling die ik niet begrijp. Het leven volgens de norm wordt geëist, maar degenen die de zorgen  op naleving er van verwachten dat mensen juist ‘out of the carré blanc’ denken.

Wat willen ze nu eigenlijk?

Het kan me niet veel schelen. Als de toekomst net zo hopeloos is als deze film, geef me dan meteen een touw.
Na afloop zijn er een paar mensen die applaudisseren. Zijn ze blij dat de film is afgelopen? Dit is waarschijnlijk een film die het publiek in tegenpolen verdeelt, waarbij ik dan aan de negatieve zijde zit.

Stemoordeel: hopeloos

Geen opmerkingen:

Een reactie posten