De dagelijkse route naar het festival. Bepaalde zaken gaan
opvallen, als je ze elke dag weer tegen komt. Een fiets versierd met fleurig plakplastic,
vastgeklonken aan het hek van hotel Amrâth; de kapotte neonletters van het
drijvende Chinese restaurant Sea Palace, waardoor woord ‘aura’ oplicht;
Rapenburg, de misschien wel drukst met fietsen beparkeerde straat van
Amsterdam; de Hollywood ster in de stoep voor het ‘film & photography’ bedrijf
bedrukt met hun naam hazazaH; een varken dat me aanstaart vanaf een sticker met
de tekst “wat eet jij vanavond?”… Maar ook eenmalige zaken, zoals een bankje
aan het water waar een eenzame toerist high wordt; een mini parkje, waar de ene
dag een man in het vochtige gras buikspieroefeningen doet en de volgende dag
een vrouw foto’s neemt van een stel dat zich opstelt met de gezichten tussen de
lange takken van een wilg; een handjevol schilders die met grote doeken aan de
gang zijn om het uitzicht vanaf de Latjesbrug te vereeuwigen.
Nog twee dagen deze route. Nog twee dagen festival voor mij.
Toevallig zijn alle zes de films in dezelfde zaal. Een voordeel, omdat je dan
niet bang hoeft te zijn dat je te laat komt voor een film in een andere zaal, hoewel
het tot nu toe goed gaat dit jaar, tenzij er een zaalwisseling is natuurlijk.
Ach, genoeg geluld, het gaat beginnen: “bekijk het leven op de Syfy manier”…
Al na een minuut of tien verlaten de eerste mensen de zaal
bij de voorstelling van Vampire. Komt
dat omdat het zo traag is, niet erg boeiend, of omdat er nèt een opzichtig
artistiek trucje wordt toegepast (het beeld is 90 graden gedraaid) dat totaal
geen reden, betekenis of inhoud heeft? Het zou kunnen. Ik loop niet zo gauw
weg, eigenlijk nooit, want je kunt het pas echt beoordelen als je de hele zit
hebt gehad en mijn huidige oordeel kan nog wijzigen.
Het idee is niet slecht. Een man (Simon) die bloed drinkt
selecteert zijn (gewillige) slachtoffers via een website sidebycide.com, waar
mensen die het niet meer zien zitten elkaar treffen. In een suicide-pact haalt
hij ze over om zijn methode te volgen door al het bloed uit hun lichaam af te
tappen. Hij helpt de persoon in kwestie dan om het daarna bij zichzelf te doen.
Dat laatste gebeurt natuurlijk nooit, want zodra het slachtoffer de pijp uit
is, zet hij de fles aan de mond voor een teug bloed.
Dit is de basis. De film is lang. We zien Simon’s moeder, die
Alzheimer heeft en opgesloten zit in een kamer met grote heliumballonnen aan
zich vast. We zien Simon lesgeven als biologieleraar, hij maakt ongewild
vrienden die zich met leven bemoeien, hij bezoekt freaky soirees waar hij helemaal
niets te zoeken heeft. Er spreekt een tweestrijd uit, die pas later duidelijker
wordt. Steeds meer gaat het verhaal met het idee aan de haal en wordt je moe
van de pseudo psychobabble. Daarbij zijn enkele dingen die niet helemaal lijken te kloppen, of
waarvan de geloofwaardigheid op de proef wordt gesteld. Alles is in het
voordeel van de film uit te leggen, omdat alles enorm vaag wordt gehouden,
waarmee misschien wel het grootste bezwaar naar voren komt: het is zo
ongelooflijk vlak allemaal.
Mijns inziens had deze film met een stevige herschrijving
van het script in compactere vorm wel de indruk kunnen achter laten die ze nu zo
jammerlijk aan zich voorbij laat gaan. Ik twijfel naar het einde toe nog over
een laffe ‘zozo’ stem, maar als er iemand wat balletpassen gaat doen op een
vriezer scheur ik toch maar anders in.
Stemoordeel: slecht
Ps. Ik weet nu wel wie er in die stoel van de Imagine poster
uit 2009 zat ;-).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten