dinsdag 24 april 2012

Luister & Huiiver



Kriterion 2, de lezing Luister & Huiver van Franca Jonquiere. Hoewel het om 15:50 uur moet beginnen, komen medewerkers van het festival af en toe hun hoofd om de deur steken dat het nog eventjes duurt om wat technische zaken te regelen. Echt nog maar heel even. Het duurt uiteindelijk een half uur voordat alles onder controle is. Dat euvel bleek de stekker in de computer die iets harder aan moest worden geduwd. Het doet me denken aan een reclame van jaren terug, waarin een man zijn computer niet aan de praat krijgt en zijn bijdehante dochter opmerkt: “of je moet de stekker erin steken”…

Franca zie ik al jaren rondlopen op het festival en ze heeft al eens eerder woordelijk meegedaan, aan een panel in de Melkweg was dat toen. Dit keer krijgen we een wetenschappelijk inzicht in de manier hoe geluid in de film kan worden gebruikt voor diverse doeleinden. Op zich zijn het dingen die je allemaal wel (onbewust) weet, maar dit keer krijgen ze moeilijke namen en zie en hoor je aan de hand van vele filmfragmenten de diverse aanpakken in lichtende voorbeelden. Het is informatief en Franca spreekt gemakkelijk (ervaring) en weet waar ze het over heeft (kennis). Enige minpuntje is dat als er namen van personen worden aangehaald, die kennelijk expert zijn op dit gebied, er niet even wordt verteld wie die mensen zijn en waarom ze maatgevend zijn. Het mag de pret niet drukken en het onverwacht leukste moment is als Franca een fragment laat zien uit White Noise 2, waarvan ze indertijd zelf erg is geschrokken. Ik zit vrij achterin de zaal en zie op het schrikmoment iemand rechts van mij als een raket de lucht inschieten. Een effectief moment dus, zelfs voor een gewaarschuwd mens. Alhoewel alles ook nog eens persoonlijk is. Het werkt niet voor iedereen precies hetzelfde. Dat zal ook te maken hebben met hoeveel (genre)films je al hebt gezien, waar je allemaal rekening mee houdt (onbewust) in je hoofd als er bijvoorbeeld spanning wordt opgebouwd. Alle scenario’s gaan in milliseconden door je hoofd waardoor je als het ware voorbereid bent en dus minder, of zelfs niet meer echt schrikt, schat ik zo in. Maar ik ben geen wetenschapper.  

Dat muziek ook de plank mis kan slaan laat ik in mijn artikelen wel eens voorbij komen, zoals in twee films die op het festival te zien zijn, Crawl  en Intruders, waarin geluid dat de spanning moet verhogen tegen zichzelf gaat werken en ongelooflijk irritant wordt. Maar zoals gezegd, het is persoonlijk.

Iets dat mij altijd is bijgebleven als uniek voorbeeld van de koppeling van beeld en geluid is een scène uit C’est Arrivé Près De Chez Vous. In deze film volgt een camerateam een seriemoordenaar. Het team bestaat uit een geluidsman en een cameraman. Als ze op een gegeven moment de moordenaar helpen om iets te zoeken, splitsen ze zich op en zie je beelden die niet bij het geluid horen (hier te zien vanaf 0:32:00). Het werkt magisch disoriënterend. Een ingenieus staaltje film maken in een al even bijzondere film.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten