Vandaag is mijn volste dag. Vijf films die ook nog eens
nauwelijks tijd tussendoor geven, waardoor het bijna één doorlopende film
wordt. Blijkt het jaarlijks terugkerend evenement van de grote zaalwisselingen
ook weer te zijn begonnen. Een evenement dat even vervelend als begrijpelijk
is, aangezien sommige films na hun beoordeling hoog in de scorelijst komen en
zodoende meer publiek trekken dan verwacht, waardoor deze worden verplaatst
naar de grote zaal om meer mensen te kunnen bedienen (en meer kaarten te kunnen
verkopen natuurlijk). Na The Devide in
zaal 1 volgt een Q&A met Steven Kostanski (geloof ik), die mee heeft
gewerkt in de make-up afdeling en eigenlijk hier is om de films Father’s Day en
Manborg te promoten. Erg leuk, maar
mijn volgende film begint tien minuten geleden in zaal 2, dus rep ik mij daar naar
toe, om te zien dat die zaal nu is gereserveerd voor Thijs van Domburg, de
cabaretier. Zaal 3 dan maar? Daar vertelt Cor (vrijwilliger) me dat ik in zaal
1 moet zijn! Wat een grap, had ik gewoon kunnen blijven zitten. Misschien
handig als men in die zaal even had verteld van de zaalwisseling. Dan hadden ze
misschien èn meer publiek gehad bij de Q&A èn was er niet zo’n stress ontstaan.
In de rij voor zaal 1 dan maar weer. Als ik daar mijn
plekkie weer heb ingenomen wordt er nog even gevraagd of er geen mensen in de
zaal zitten voor Thijs. Ja dus. Niet goed gecontroleerd door de kaartjescontroleur
dus.
Waarom heb ik Der
Sandmann in mijn schema opgenomen? Omdat er dit jaar niet zo heel veel
titels zijn waarvan ik zeker weet dat ik ze wil zien. Dan volgt er een keuze
uit vraagtekens en vaagheden. Het verhaal van deze film sprak me in zoverre
aan, dat het een origineel gegeven is. Gemaakt in Zwitserland nogal liefst. Heb
ik ooit een Zwitserse film gezien? Ik zeg ‘gruetzi miteinand’ en merk al gauw
dat ik een hele goede beslissing heb genomen.
De regisseur spreekt ons vooraf nog even toe in een kort
webcam filmpje speciaal opgenomen op verzoek van en voor het festival. Hij
beantwoordt twee vragen en wenst ons veel plezier.
Benno werkt in een postzegelwinkel. Sandra is uitbater van
een kleine bar. Ze irriteren elkaar op hilarische wijze. Zij door hem uit zijn
slaap te houden met haar éénvrouwsband. Hij door koffie te drinken in haar bar
en haar op dodelijke wijze te beledigen. Toch hebben ze een connectie die te
maken heeft met dromen. Dan begint Benno zand te lekken! Een dokter constateert
geen afwijkingen en een psycholoog ziet er een interessante figuurlijke
formulering in. “Ja maar ik lek echt zand!” Naast alle ongemakken van dien
zorgt het ook voor mogelijkheden, die Benno maar al te graag uitprobeert. Maar
het blijkt toch meer een vloek dan een zegen en de band met Sandra is
betekenisvoller dan gedacht en moet voor uitkomst zorgen.
Der Sandmann zorgt
voor erg grappige situaties die bijzonder goed worden gedoseerd en fantasievol
worden toegepast. Het is knap dat je met dit zeer originele, maar - op het
eerste oog - beperkte thema zo komisch kan blijven. Zowel de praktische
problemen die de grote hoeveelheden zand opleveren als het constant en zeer
grof beledigen van Sandra zorgen voor dolkomische situaties. Voeg daar aan toe
dat het ook nog eens een hele lieve film is.
Dromen blijft magisch. Het nastreven er van
bewonderenswaardig.
Stemoordeel: zeer goed
Geen opmerkingen:
Een reactie posten