zaterdag 21 april 2012

The Divide



Regisseur Xavier Gens speelde zich enige jaren geleden in de kijker met Frontières. Hoewel de film minder goed was dan Martyrs, À L’intérieur of trendsetter Haute Tension, werd hij gezien als één van de vele nieuwe beloftes van de extreem harde Franse horror film, die toen korte tijd enkele hoogtijdagen kende. De nieuwe beloftes werden al gauw verleid door het land van mogelijkheden waardoor achtereenvolgens Pascal Laugier Jessica Biel kon dirigeren in The Tall Man, Alexandre Bustillo en Julien Maury de remake van Hellraiser zouden gaan maken die echter in ‘development hell’ is blijven steken en Alexandre Aja uiteindelijk bij Piranha uitkwam.

Xavier Gens kon de verlokking ook niet weerstaan en komt nu met The Devide waarin een nucleaire bom (in ieder geval) een stad in puin legt en een aantal bewoners van een flat binnendringen in het domein van de opzichter van het gebouw, die in de kelder goed blijkt voorbereid op dit soort noodgevallen. Een handvol mensen in een stresssituatie in een besloten ruimte. Dat gaat vast mis.

Waar het echter mis gaat is dat het allemaal zo ongelooflijk onwaarschijnlijk gaat. Op diverse fronten, zullen we maar zeggen. Zo lijkt eigenlijk niemand aangedaan door het feit dat er een atoombom op hun stad is gevallen. De eerste ergernis is dat er alleen bonen te eten zijn. Daarbij zijn er wel erg veel mannen die hun stoere stempel willen drukken, waardoor de meeste stompzinnige acties volgen uit een te hoog testosteron gehalte, of van Rosanne Arquette die in hysterische modus staat.

In eerste instantie gebeurt er niet eens zo veel. Dan volgt het schelden, spugen, dreigen, snijden en schieten. Zeg maar de slimme manier om zo’n situatie te overleven. Naar het einde toe wordt het een soort kermisattractie, een vrijbrief om los te gaan in extreem gedrag, waarvan je je afvraagt waar dat nu eigenlijk op gebaseerd is. De enige normale figuur is Eva en je kunt dan ook wel raden hoe de film zal eindigen. De manier waarop, de kans die gegrepen wordt is er trouwens eentje die niet eens helemaal klopt, maar ik zou te veel weggeven als ik dit benoem.

Kortom, dit is zo’n B-film die je vroeger op een regenachtige avond bij de videotheek uit de schappen trok, omdat je niets anders leuks zag, waarna je jezelf na het kijken er van afvroeg of je niet toch beter een boek had moeten pakken.

Stemoordeel: zozo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten