Deze film begint met een sterk staaltje hedendaagse
werkelijkheid. Via een video-chat dumpt Dan zijn vriendin Sam en een paar
seconden later is zijn status veranderd van ‘taken’ in ‘single’. Op deze
laatste dag van het jaar zijn daar gelukkig wat vrienden van Sam die oud en
nieuw met haar gaan vieren in haar appartement. Via een flitsende collage aan
sociale netwerk beelden krijgen we eigenlijk geen idee wie ze zijn, maar ook
dit is volgens het tijdsbeeld gedaan. Alles gaat via de zogenaamde Social
Redroom, een soort Facebook, maar het werd wat duur om die naam te gebruiken
vermoed ik. Ik heb trouwens hele andere gedachten bij Red
Room, maar dit terzijde. Antisocial
wil meteen een punt maken, even schoppen. Zo kent Kaitlin Sam nog niet, met de
volgende conversatie tot gevolg: “Sam, I need to add you. What’s your last name”? “I deleted my account”,
zegt Sam. “Oh so…how do you keep in touch with people”, vraagt het domme blondje
Kaitlin. “I see them in person?” is het logische antwoord in een soort
van vraagvorm. “Whatever…” is Kaitlin’s logische antwoord op dit logische
antwoord. Verschillende universums. Nou ja, het verhaal gaat ondertussen in de
hoogste versnelling als er beelden op tv komen over ‘cyberbullying’ en de
toename van het aantal doden en zelfmoorden hierdoor in de laatste paar uur. Er
volgen adviezen om thuis te blijven, je deur op slot te doen en niemand naar
binnen te laten, waarna beelden volgen van rellen in Los Angeles en de uitbraak
van een virus in Bangkok. Dit alles binnen enkele minuten dus. De beelden zijn
nauwelijks op het nieuws geweest of geïnfecteerden proberen het huis binnen te
dringen. “The fastest viral outbreak ever”, weten ze op het nieuws nog te
melden. Je meent het.
Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om 1 en 1 bij elkaar op
te tellen en tot de conclusie te komen dat de outbreak via die Social Redroom
zijn snelle weg vindt, hoewel de vrienden in het appartement pas laat deze
conclusie trekken. Maar er is veel meer mis met deze flutfilm. Via ‘snapchats’
bouw je geen karakters op, dus wie geeft er om dat ze er aan gaan. Er zit veel
te veel vaart in de gebeurtenissen die buiten plaatsvinden (en zich dus niet in
beeld afspelen) en veel te weinig vaart in de gebeurtenissen binnen. De
dreiging van buitenaf wordt vrij simpel buiten de deur gehouden met het
dichtspijkeren van ramen en deuren en de dreiging van binnenuit is ook niet zo
eng als verwacht, want je kunt iemand vrij simpel ombrengen, wat overigens vrij
bloedeloos geschied. Verder zit de film vol met idiote acties, zoals wanneer
iemand die net totaal is onder gebloed door een geïnfecteerde, daarna
handschoenen aantrekt en een doek voor zijn mond doet om niet geïnfecteerd te
raken.
De film is een ratjetoe van gepikte ideeën, zet
reuzenstappen binnen de geloofwaardigheid van het geheel en wordt steeds
ridiculer naar het einde toe. Ik vermoed dat de maker vroeger veel heeft
gekeken naar Scanners en Videodrome, maar laat ik u verzekeren:
Cronenberg this ain’t, a glorious waste of time this is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten