zondag 13 april 2014

L'Etrange Couleur Des Larmes De Ton Corps


Chris Oosterom, artistiek directeur van het Imagine Film Festival, leidt de film in. Natuurlijk zijn alle films van dit festival mooi, maar als er eentje in de buurt komt van zijn favoriet, dan is het deze wel. Cinema zoals cinema is bedoeld. Een aanslag op de zintuigen.

Leer, mes, bloot, bloed. De basisgegevens van een giallo zijn aanwezig. Dan Kristensen komt thuis van een zakenreis maar treft zijn vrouw niet aan, hoewel de deur van binnen was afgesloten. Hij gaat op zoek in het huis en komt op het spoor van een moordenaar die in de verborgen holtes van het huis werkzaam is.

Het werkelijk prachtige oude Art Nouveau huis, vol organische vormen, glas in lood ramen en muurschilderingen is een fantastisch personage op zich. Daarbinnen voltrekken zich dromen, visioenen, gebeurtenissen waar geen soep van te maken valt. Nu kun je zeggen, dat hoeft ook niet. Je moet genieten van die aanslag op de zintuigen waar Chris het over had. Dat is in het begin het geval. Prachtige shots, doordringende muziek, abrupte overgangen, extreem close-up, split screen. U vraagt, wij leveren. Maar de eindeloze herhaling van wat al gauw niet meer dan toegepaste kunstmatige trucjes zijn maakt het tot een arty farty beeldbombardement dat al snel zeer vermoeiend wordt. Er volgen dus al snel meer 'stadia van bewustzijn' ten aanzien van deze film. De vermoeiing zet zich om in slaap waar ik niet tegen wil vechten. Ik dommel. De ogen zijn al dicht, de slaap sluipt als een moordenaar dichterbij, het hoofd valt en ik schrik wakker. Het zal nu toch niet lang meer duren, vermoed ik, waarna de film (voor mijn gevoel) nog zeker een uur lang verder gaat met zijn psychoanalytische bullshit. Het laatste stadium zet in en ik begin me vreselijk te irriteren.

Ik had het een beetje kunnen weten. De vorige film van het duo Hélène Cattet en Bruno Forzani genaamd Amer werd vier jaar geleden op het festival getoond en was toen ook al niet mijn ding. “Zo veel mooie beelden die zo weinig te weeg brengen. Sensuality has never been this dull!”, schreef ik toen en gaf de film het stemoordeel ‘slecht’. De filmers zijn deze keer nog extremer geworden en weten daardoor meer en extremere emoties op te wekken, die in mijn geval niet de juiste zijn. Mijn oordeel is dus nog harder dan de vorige keer.


Stemoordeel: hopeloos

Geen opmerkingen:

Een reactie posten