vrijdag 11 april 2014

European Fantastic Shorts 2014 #1





Reset - Marcus Kryler, Fredrik Åkerström (Zweden 2013, 16’)
Er komen brieven van vader die moeder voorleest aan dochter. Maar staat er wel in de brief wat moeder voorleest? Kinderlijke nieuwsgierigheid met buitenaardse gevolgen. Mooie oude setting, beetje creepy en een tikje tragisch.


 Inertial Love - César & José Esteban Alenda (Spanje 2013, 6’)
Is de benzine op? Vrouwlief weet de oplossing die erg extreem maar wel voor beide de beste lijkt. Een mooie metafoor voor hoe het er in een relatie aan toe zou kunnen gaan, geschoten met stop-motion techniek. Op een wrange manier grappig.


Canis - Anna Solanas (Spanje 2013, 17’)
Smerige honden belagen het huis van vader en zoon. Dan gaat het op macabere wijze mis en moet de zoon van de nood een deugd zien te maken. Maar daar wordt aan de deur geklopt… Gefilmd in zwart-wit is dit een grandioze poppenanimatie, bruut en troosteloos, wreed en meedogenloos. Doet deels denken aan een scène uit The Name Of The Rose.


La Maison De Poussière - Jean-Claude Rozec (Frankrijk 2013, 12’)
“Het zijn net stalen dino’s die de gebouwen weghappen”, zei mijn vader. Tegenover zijn huis werd onlangs een school met de grond klein gemaakt. Ze doen hetzelfde met de flat uit deze animatie, waarin een vrouw in de ruïnes van haar verleden zoekt en de herinneringen tot leven komen. Melancholiek, mooi en triest. Je wordt er stil van.


The Boy With A Camera For A Face - Spencer Brown (Groot-Brittanië 2013, 14’)
Geboren met een camera i.p.v. een gezicht is hij een grote uitzondering. Maar elk nadeel heeft zijn voordeel en hij leert er mee om te gaan. Tot hij doorkrijgt wat voor grote gevolgen alles heeft. Een grappige, geheel op rijm geschreven film, die toch ook een ernstige noot kent en een moraal waarin reality tv er van langs krijgt.


Susana Se Está Muriendo (Spanje 2013, 5’)
We zien beelden van een mooie vrouw en horen een man zeggen dat ze niet lang meer heeft. Dat ze binnenkort weer zal worden wie ze daarvoor was. Maar dat wil hij niet laten gebeuren. Susana is zich nergens van bewust. Een aardige kijk op wat er in de toekomst misschien ooit mogelijk zou zijn en of we dat moeten willen.


On/Off - Thierry Lorenzi (Frankrijk 2014, 12’)
Meredith zweeft in de ruimte, rond het station. Ze hoort stemmen in haar hoofd, ziet dingen die er niet zijn. Robocop meets Gravity, of zoiets. Het idee is niet nieuw maar wel erg mooi uitgevoerd.


Sinnside - Miguel Ángel Font Bisier (Spanje 2013, 13’)
Het spoor van snoepjes leidt kinderen naar een banketbakker, alwaar ze plaats mogen nemen aan tafel en een keuze mogen maken uit het menu. De vraag is echter wat er op het menu staat. Een zeer angstaanjagend en GRIMMig sprookje, zonder dialoog, met veel goed toegepaste special effects en  knipogen naar bekende sprookjes en de zeven zonden.

De maker van de laatste film Miguel Ángel Font Bisier is aanwezig om zijn gedachten nog even met ons te delen. Zijn idee was om te tonen hoe we als volwassenen in de moderne wereld leven en hoe dat er in de ogen van kinderen uit zou kunnen zien. Er waren wel wat mensen die geschokt hebben gereageerd op deze korte film, maar met zijn website heeft hij met korte ‘making off’ filmpjes laten zien dat de kinderen grote pret hadden bij het maken. Qua muziek heeft hij zich laten inspireren door Peter en de Wolf, het muzikale sprookje van Sergej Prokofjev, waarin elk personage zijn eigen leitmotiv heeft.


Voor de shorts wordt nooit een stembriefje ingescheurd. Ze dingen echter wel mee naar de Zilveren Méliès. Beste van deze selectie vind ik Canis en La Maison De Poussière.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten