Er komen brieven van vader die moeder voorleest aan dochter.
Maar staat er wel in de brief wat moeder voorleest? Kinderlijke
nieuwsgierigheid met buitenaardse gevolgen. Mooie oude setting, beetje creepy
en een tikje tragisch.
Inertial Love - César & José Esteban Alenda
(Spanje 2013, 6’)
Is de benzine op? Vrouwlief weet de oplossing die erg extreem
maar wel voor beide de beste lijkt. Een mooie metafoor voor hoe het er in een
relatie aan toe zou kunnen gaan, geschoten met stop-motion techniek. Op een
wrange manier grappig.
Smerige honden belagen het huis van vader en zoon. Dan gaat
het op macabere wijze mis en moet de zoon van de nood een deugd zien te maken.
Maar daar wordt aan de deur geklopt… Gefilmd in zwart-wit is dit een grandioze
poppenanimatie, bruut en troosteloos, wreed en meedogenloos. Doet deels denken
aan een scène uit The Name Of The Rose.
La Maison De Poussière - Jean-Claude Rozec (Frankrijk
2013, 12’)
“Het zijn net stalen dino’s die de gebouwen weghappen”, zei
mijn vader. Tegenover zijn huis werd onlangs een school met de grond klein
gemaakt. Ze doen hetzelfde met de flat uit deze animatie, waarin een vrouw in
de ruïnes van haar verleden zoekt en de herinneringen tot leven komen.
Melancholiek, mooi en triest. Je wordt er stil van.
The Boy With A Camera
For A Face -
Spencer Brown (Groot-Brittanië 2013, 14’)
Geboren met een camera i.p.v. een gezicht is hij een grote
uitzondering. Maar elk nadeel heeft zijn voordeel en hij leert er mee om te
gaan. Tot hij doorkrijgt wat voor grote gevolgen alles heeft. Een grappige,
geheel op rijm geschreven film, die toch ook een ernstige noot kent en een
moraal waarin reality tv er van langs krijgt.
Susana Se Está Muriendo
(Spanje 2013, 5’)
We zien beelden van een mooie vrouw en horen een man zeggen
dat ze niet lang meer heeft. Dat ze binnenkort weer zal worden wie ze daarvoor
was. Maar dat wil hij niet laten gebeuren. Susana is zich nergens van bewust.
Een aardige kijk op wat er in de toekomst misschien ooit mogelijk zou zijn en
of we dat moeten willen.
Meredith zweeft in de ruimte, rond het station. Ze hoort
stemmen in haar hoofd, ziet dingen die er niet zijn. Robocop meets Gravity, of
zoiets. Het idee is niet nieuw maar wel erg mooi uitgevoerd.
Sinnside - Miguel Ángel Font Bisier (Spanje
2013, 13’)
Het spoor van snoepjes leidt kinderen naar een banketbakker,
alwaar ze plaats mogen nemen aan tafel en een keuze mogen maken uit het menu.
De vraag is echter wat er op het menu staat. Een zeer angstaanjagend en GRIMMig
sprookje, zonder dialoog, met veel goed toegepaste special effects en knipogen naar bekende sprookjes en de zeven
zonden.
De maker van de laatste film Miguel Ángel Font Bisier is
aanwezig om zijn gedachten nog even met ons te delen. Zijn idee was om te tonen
hoe we als volwassenen in de moderne wereld leven en hoe dat er in de ogen van
kinderen uit zou kunnen zien. Er waren wel wat mensen die geschokt hebben
gereageerd op deze korte film, maar met zijn website heeft hij met korte ‘making
off’ filmpjes laten zien dat de kinderen grote pret hadden bij het maken. Qua
muziek heeft hij zich laten inspireren door Peter
en de Wolf, het muzikale sprookje van Sergej Prokofjev, waarin elk
personage zijn eigen leitmotiv heeft.
Voor de shorts wordt nooit een stembriefje ingescheurd. Ze
dingen echter wel mee naar de Zilveren Méliès. Beste van deze selectie vind ik Canis en La Maison De Poussière.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten