De IJstrein. Jaren
geleden kreeg ik dit stripboek te leen van een vriend. Er staat me niet veel
meer van bij, behalve dat het een beklemmende sfeer had en een vrij
nihilistische boodschap bevatte. Als ik het mij goed herinner. Bong Joon-ho (van
het fantastische Memories Of Murder,
het mindere The Host en
het mij niet bekende Mother) werd
enkele jaren geleden ook gegrepen door het boek en ging er mee aan de slag voor
een verfilming, met Snowpiercer als
resultaat.
De mensheid heeft de globale opwarming van de aarde proberen
te stoppen door een koelingsstof in de atmosfeer te spuiten wat resulteerde in
de totale bevriezing van de wereld. De enige overlevenden zitten op een trein
die oneindig rondjes rijdt over een spoor. Voorin zitten de rijken, achterin de
armen, ertussen diverse hekken en bewakers. Curtis (Chris Evans) bereidt een
opstand voor om de controle van de voortrazende machine over te nemen.
De film begint met een rustige opbouw in het arme deel, dat
qua omstandigheden veel weg heeft van een mijnwerkers- c.q. concentratiekamp.
Vies, donker en deprimerend en in barre omstandigheden. Curtis wil een
veiligheidsspecialist uit het gevang halen, want die weet de beveiligde deuren
open te krijgen. Het innemen van de trein gaat stap voor stap, compartiment na
compartiment, met elk eigen verrassingen, obstakels, wonderbaarlijkheden.
De opstand van het proletariaat tegen de rijke heersende
klasse. Geen nieuw verhaal, maar wel een aparte jas. Die trein. De NS zou tips
van moeten krijgen hoe men deze trein in die barre omstandigheden zo punctueel
kan laten rijden, al 18 jaar lang! Nou ja, het is niet het enige vergezochte
onderdeel van de film (op welke brandstof of energie rijdt de trein eigenlijk?),
maar daar sta ik dan maar niet teveel bij stil. Waar ik wel bij stil sta is
verschil tussen arm en rijk, dat niet alleen in vies, donker en deprimerend
versus schoon, kleurrijk en idyllisch naar voren komt, maar ook in normaal en
volwassen versus absurd en infantiel. Het doet denken aan eenzelfde soort
tweeverdeling binnen The
Hunger Games, waarbij Mason (Tilda Swinton) dan Caesar Flickerman
(Stanley Tucci) is, maar dan nog even erger. In The Hunger Games had ik al wat moeite met die overdrevenheid, in
deze film nog meer, aangezien het resulteert in een discrepantie in toon die
daardoor nog moeilijk serieus te nemen valt. Het komt voor dat je van een vrolijke
Sjakie en de Chocoladefabriek-achtige omgeving naar een grimmige scène gaat waar
iemand door het hoofd wordt geschoten, binnen enkele seconden. Afgezien van die
toon stapelen de ongeloofwaardigheden zich verder op. Ze zouden in eerste
instantie misschien niet eens zo opvallen, omdat je toch wel boeiend wordt
bezig gehouden. Maar zou jij even rustig sushi gaan eten als je met een opstand
bezig bent? Sushi die toevallig net één van de twee keer per jaar wordt
geserveerd…
Geen opmerkingen:
Een reactie posten