1965, Denemarken. Glistrup is een gefrustreerde advocaat die
met zijn oude kennis Spies en diens bedrijf Spies Travel via een slimme zet een
gigantische klapper wil gaan maken. Het is een gevaarlijk spel met grote
jongens (vliegtuigmaatschappij Flying Enterprise), maar ze willen risico’s
nemen om de middelmaat waarin ze zich bevinden te ontstijgen. Via slinkse wijze
(een loophole in het contract, geld en hoeren) lukt de overname en gaat het
geld binnen stromen als ze het luchtverkeer niet alleen voorbehouden aan de
rijken maar juist betaalbare trips aanbieden voor de gewone burger naar zonnige
bestemmingen.
De twee mannen zijn eigenlijk vreselijke individuen, enorm
met zichzelf ingenomen en vrij harteloos. Spies is als een groot verwend
steenrijk kind, dat alleen maar met vrouwen bezig is, snel verveelt raakt en de
meest idiote ideeën uitvoert ter vermaak, waarbij Glistrup (gelukkig getrouwd,
met kinderen) altijd weer het belastingtechnisch voordeel weet te realiseren,
of het nu iets met werk te maken heeft of niet.
Spies raakt volledig van het padje, iets dat bizarre
gebeurtenissen oplevert, zoals zijn publiciteitsstunt waarbij hij de pers
bijeenroept in een hoerenkast om te laten vastleggen hoe hij zijn volgende
vriendin uit gaat kiezen, of een exorbitant tuinfeest, waarbij een gorilla een
rol speelt. Aangemerkt moet worden dat de film opent met de mededeling dat alles
is gebaseerd op echte gebeurtenissen én onechte, maar ik ga mijn lol niet laten
bederven door me af te vragen wat onder welke categorie valt. Toch is alle
gekheid maar beperkt boeiend. Pilou Asbæk (The
Killing, R, Kapringen,
Borgen)
en Nicolas Bro (The Killing, Beast, Nymph()maniac pt. 1)
brengen het wel op overtuigende en meeslepende wijze in beeld, maar het wordt
interessanter als alles mis dreigt te gaan.
Grootste probleem van de film is dat de karakters eigenlijk
geen persoonlijke ontwikkeling mee maken. Spies was vanaf het begin al maf en
blijft dat tot het einde, of moet ik zeggen zorgt er voor dat hij dat kan
blijven. Glistrup is de hele film obsessief bezig om de gevestigde orde te slim
af te zijn. Ze gebruiken elkaar waar nodig, maar leven eigenlijk langs elkaar
heen, in hun eigen cocon. De leuke vertolkingen, de prettige gestoordheid die
de film kenmerkt en het vleugje tragiek aan het eind weten het dan boven de
middelmatigheid uit te laten stijgen. Geheel in de geest van de twee excentrieke
Denen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten