Je eet als een robot, zeg ik mijn dochter wel eens om haar
te pesten. Als ze naast me zit op de bank en we kijken tv en eten wat nootjes
of iets, dan zijn haar kauwritmes in trefzekere cadans, met de precisie van een
Zwitsers uurwerk. Op de één of andere manier leidt dit meer af dan geluiden met
een minder vast stramien, misschien omdat je weet wanneer het volgende geluid
kan komen. Vlak naast me, tijdens de eerste voorstelling die ik op Imagine ga zien, zit een vrouw, die een
bakje eten tevoorschijn heeft gehaald en dit tijdens Tombville, dat juist zo belangrijk is vanwege geluid en het ritme
daarvan, op zit te peuzelen, met eenzelfde robotstijl als die van mijn dochter.
Het duurt een eeuwigheid voordat het bakje leeg is…
Regisseur, schrijver, editor en soundfreak Nikolas List komt
zijn film Tombville kort even
aankondigen met de mededeling: “fasten your seatbelts”. Het zou geen overbodige
waarschuwing blijken.
Maar eerst een korte film genaamd Syndromeda, in zwart-wit, uit Zweden. Een absurdistisch sprookje
over een ontvoering door Aliens. Althans, dat denkt de man die het is overkomen
en op zoek is naar bewijzen er van. Een idiote praatgroep, een ongeluk, het ziekenhuis.
Is het een droom? Het is mij in ieder geval te vaag.
David wordt wakker langs een weg. Hij weet niet wie hij is of
wat hij hier zoekt en kan de vragen hierover niet beantwoorden als vijandig
gezinde mensen die stellen en hem pijn doen om er achter te komen. Als je
ontdekt waarom je hier bent, dan kom je vrij wordt hem gezegd. Een extreme,
experimentele, zeer beklemmende koortsdroom volgt, waarin David probeert de
trauma’s te verwerken die hij in zijn kindertijd heeft opgelopen. David’s
psyche is totaal verknipt. Gevoelens van onmacht, schuld en wraak. Hoe ontsnap
je aan je eigen gedachten?
Veel speelt zich af in totale duisternis, met alleen de
personages – vaak in extreme close-up – uitgelicht. De kijker tast in dat
duister, op zoek naar houvast, maar dat wordt hem ontnomen, want het gaat hier
om beleven en die beleving is uiterst pijnlijk en onaangenaam. Tombville begint met een aanbeveling die
in beeld komt, dat het volume lekker hard mag. Het is namelijk een karakter op
zich. Alles is uitvergroot en klinkt soms als een industriële soundtrack van
een gek, is het dat ook. Een hartslag, het tikken van een klok, een trein op de
rails, het klikken van een pen. Ritmes die gonzen in je oren, je het gevoel
geven dat je opgesloten zit. Samen met de vele andere ontregelende en minder
thuis te brengen geluiden geeft het de subjectieve visie van de hoofdpersoon
uiterst goed weer.
Het is de ongemakkelijkheid van deze psychologische
zelfkastijding die je als kijker moet ondergaan en dat is geen lichte opgave.
Als de film is afgelopen voel je dat de zaal als eenheid een
zucht van verlichting slaakt. Nikolas List komt nog even toelichting geven,
voor het handjevol mensen dat er nog zit. Dat hij eigenlijk een Western wilde
maken (vandaar de titel) over een spookstad, maar dat dit het resultaat is
geworden. Hij is enorm beïnvloed door het Duitse expressionisme (Das Cabinet des Dr. Caligari) waarbij
met het subjectieve uitgangspunt alles mogelijk is. Ook David Lynch en Gaspar
Noé worden genoemd. Vijf jaar lang heeft Nikolas gezocht naar producenten die
er hun geld in wilden steken, maar dat waren vaak malafide figuren. Dus heeft
hij maar al zijn spaargeld (€ 10.000,00) genomen om het helemaal zelf te gaan
doen. Een keuze die hem goed is bevallen, aangezien hij nu complete vrijheid
had en geen compromissen hoefde te sluiten, wat een artistiek product heeft
opgeleverd dat misschien niet iedereen zal bevallen, maar dat uniek en zeer
eigen is. Wat betreft het geluid, ook dat heeft hij zelf gedaan. Laptop werk in
postproductie met Pro Tools als helpende hand. Hij benadrukt het belang van
geluid in (zijn) film. 50% moet van het beeld komen, 50% van geluid. Op de
vraag van interviewer Phil van Tongeren of hij iets over de opnamelocatie kan
vertellen komt hij met het mooie verhaal dat ze vlak voor het begin van de
opnames een prachtige locatie hadden gevonden. Een verlaten militair kamp op een
uur rijden van Brussel. Maar dat zou betekenen dat ze met de hele crew alleen
aan benzinegeld al meer dan het budget zouden opmaken. Toen is dus op het
laatste moment besloten om zoveel mogelijk in een kelder te draaien. Nikolas
sluit af met zijn visie voor de toekomst: pushing boundaries!
Als ik snel naar de volgende film moet rennen (want die is
al begonnen) stop ik toch even als ik Nikolas zie in de foyer. Ik bedank hem
voor zijn film en vraag hem of hij Sombre
kent. Hij heeft er van gehoord, maar niet gezien. Ik raad hem de film aan omdat
de sfeer me aan die van zijn film doet denken.
Stemoordeel: goed
Geen opmerkingen:
Een reactie posten