maandag 14 april 2014

Capsule


“Waar ben je”. Het is één van de meest gebezigde eerste vragen die worden gesteld als de één de ander belt. De wereld première van de Nederlandse film Capsule opent met één van de naarste scènes van dit festival, waarbij die drie woorden nog nooit zo wanhopig en betekenisvol hebben geklonken. U heeft mijn onverdeelde aandacht.

De wereld zal vergaan. Het heeft te maken met een zwart gat en levensvernietigende straling. We hebben niet lang meer. Er is een Capsule, een ondergrondse bunker, waar 900 Nederlanders in kunnen om de Apocalyps te doorstaan. Er vindt een test plaats om te bepalen wie hier voor uitverkoren en geschikt is. Leidraad van de test is de zogenaamde Ichigo norm, waarbij liefde een bepalende factor is. Het gaat er om dat mensen goed met elkaar overweg moeten kunnen op een klein oppervlak. Tegen deze achtergrond volgen we verschillende personen met ieder hun problemen.

Ja, ik zei achtergrond, want de verhalen uit het dagelijkse leven van die personen staan op de voorgrond. Een dagelijks leven vol problemen, waarin mensen mensen zijn. Met al hun voors en tegens. Waarbij de invloed van de dreiging van de ondergang van de wereld misschien niet zo groot is als verwacht.

Het is een interessante invalshoek die we ook al zagen bij Melancholia van Lars von Trier. Maar laat ik meteen met de deur in huis vallen, de koe bij de horens vatten en zeggen waar het op staat. Althans, dat doe ik via één van de aanwezige actrices die na afloop met collega’s, scenarioschrijver en regisseur het podium betreedt en haar zegje doet, waarbij zij het eigenlijk prima verwoord, hoewel ze het misschien positief bedoelde: de film kent eigenlijk geen golven van emoties, maar één strakke dramatische lijn. Afgezien van die indrukwekkende opening is de film inderdaad heel erg toonvast. Wat mij betreft is die toon wel goed, maar wat meer golven hadden zeker geen kwaad gekund. De alledaagsheid is herkenbaar, maar dramatische hoogte en dieptepunten hadden het meer invoelbaar kunnen maken. Met zo’n fatale afloop in het vooruitzicht verwacht je toch wat meer uitersten.

Na afloop dus een Q&A onder leiding van een van de programmeurs van het festival, Barend de Voogd. Regisseur Djie Han Thung is uitermate blij met het feit dat de film hier zijn première mag beleven en vanaf volgende week draait die zelfs in enkele bioscopen. En dat voor een afstudeerfilm van faaam (film actors academy and masterclasses)! Anders dan bij een reguliere film stond hier de cast al voor vast en is het deels op de acteurs geschreven. Het maken vanuit deze beperking en die van het gebrek aan geld (budget was € 20.000,-) maakt dat je tot de kern komt, waar het om gaat in het leven. Scenarioschrijver Gerson Oratmangoen geeft daarbij aan geïnspireerd te zijn door Terence Malick. Op de vraag aan Thung of hij al meer verbeelding in de bioscopen ziet sinds hij daarvoor aandacht vroeg namens de Fantasten met zijn manifest voor de verbeelding in 1999 moet het antwoord helaas negatief zijn. Er is nog maar weinig veranderd. Dat Thung bezig blijft met daar in ieder geval zelf wel verandering in te brengen blijkt uit zijn ambitie om in de nabije toekomst een romantische vampierfilm te maken. Het moet zich afspelen rond 1900 en hij zal daarbij gebruik gaan maken van green screen.


Stemoordeel: zozo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten