zaterdag 19 april 2014

Masterclass Filmtrailers


Als laatste toevoeging bij de recensies van het Imagine Film Festival hier nog de masterclass die ik heb bijgewoond over filmtrailers.

Creative Director John Piedot van het in Londen gehuisveste bedrijf The Editpool maakt filmtrailers. Hij is de gastspreker vandaag. Zijn bedrijf bestaat dit jaar maar liefst 25 jaar. Phil van Tongeren doet het interview en leidt het gesprek in door op te merken dat de jeugd eigenlijk nauwelijks nog filmrecensies leest, maar via vrienden en social media te weten komt naar welke film ze moeten gaan. Het bekijken van trailers is daarbij belangrijker dan ooit. Op een snelle visuele manier een indruk krijgen.

John vertelt dat het zien van films van Hitchcock een inspiratie waren om zelf die wereld in te stappen. Natuurlijk zou hij graag ooit zelf een volwaardige speelfilm maken, maar het maken van trailers doet hij erg graag. Hij werkt voornamelijk met de distributeurs voor zowel de ‘theatrical releases’ als de ‘home entertainment’.

Het proces gaat als volgt. Je krijgt een opdracht. Er volgt een briefing over welke invalshoek de klant wil met eventuele preciezere wensen. Dan wordt de film in zijn geheel bekeken in de aanwezigheid van copywriters. Er wordt een soort uittreksel van de film gemaakt van ongeveer 20 minuten, met de belangrijkste beelden. Dat wordt dan terug gebracht tot een minuut of 10. De copywriters maken een script. “The script is everything”, zegt John. Het heeft een begin, midden en einde. Na een dag of 5 tot 7 is er dan een ‘first cut’, ook wel ‘cutting copy’ of ‘dump reel’ genoemd. Deze wordt nog verder terug gebracht tot 3 à 4 minuten, waar ook de muziek bij zit. Daarna komt de ‘fine tuning’. In Groot Brittannië geeft de trailer over het algemeen minder informatie dan die voor de Amerikaanse markt. Editpool maakt in principe alleen trailers voor de UK-markt. Belangrijkste van het product is de goede structuur en de juiste toon.

Aan de hand van voorbeelden die The Editpool heeft gemaakt krijgen we te zien wat het resultaat is en waarom.

De opdracht was een gevoel over te brengen van wat is hier aan de hand? Gaat het om een overval? Een goede truc die vaak wordt toegepast is dat scènes uit de film uit hun verband worden gehaald om er een nieuwe betekenis aan te geven. Dat is ook hier het geval (met het vliegtuig).

John laat ons twee versies zien die ik helaas niet heb kunnen terug vinden, maar het ging er om dat er in de ene veel meer actie zat dan de andere. De nadruk moest in ieder geval gaan om het visuele aspect van de film en hij heeft hierbij nauw samen gewerkt met de regisseur, iets dat niet vaak gebeurt.
  • De volgende paar trailers zijn uitgekozen vanwege hun structuur.

Het gaat hierbij om op een simpele manier het basisverhaal uit beelden en daarna de griezeligheid ervan te benadrukken. Voor de duidelijkheid is de tekst in het begin toegevoegd, zodat je door hebt dat de tweede vrouw die in beeld verschijnt een ander is dan de eerste. John vertelt zijdelings dat acteurs die hun sporen hebben verdient op het toneel veel verstaanbaarder zijn dan jonge filmacteurs.

Dit moest een internationale trailer worden zonder dialoog, om mensen niet meteen af te schrikken met de Koreaanse taal. Het geluid van het monster is door The Editpool zelf gemaakt, omdat dit er simpelweg nog niet was voor de filmversie.

Dit is een hele lange (online) trailer, waarbij een groot deel van de verhaalontwikkeling links is laten liggen. Direct door naar de zombies en de humor. Bij online (red band = ‘R-rated’) trailers kun je meer laten zien.

Op verzoek van de klant is deze trailer in zijn geheel voorzien van een voice-over die het verhaal op rijm vertelt. Omdat dit een Franse film is die verkocht moest worden aan een internationale markt. Er zijn meerdere schrijvers aan de slag gegaan met het gedicht. Daarnaast was er een grote zoektocht naar de juiste stem. De man heeft maar liefst 58 takes gedaan om het juiste resultaat te krijgen. “It’s the voice that sells the product. It’s marketing!”

F
Hier is er een vrouwelijke radioreporter verzonnen (die dus helemaal niet in de film zit) om het verhaal duidelijker te maken.
  • Dan een paar teasers.

Het concept hier is het feit van zoveel vermiste mensen per jaar. In de hele trailer zie je de moordenaar niet eens. Een echte teaser!

Heel simpel, een teaser die een pastiche moest worden van het zon en zomergevoel dat sommige films hebben, maar dan gekoppeld aan geweld.
  • Vervolgens gaat John wat dieper in op het gebruik van muziek.
Game Of Thrones (Season 2 Blu Ray)
In een clip die ik helaas niet heb kunnen vinden is de muziek van The National gebruikt met het nummer The Rains Of Castamere. Er is een componist ingeschakeld om het einde opnieuw en dramatischer te maken. Opnieuw arrangeren komt wel vaker voor.

Game Of Thrones (Season 3 Blu Ray)
In dit geval is een nieuwe band die aan het doorbreken is gebruikt. London Grammer met Strong. Ook hier hebben twee componisten de boel opnieuw gemixt. Overigens naar tevredenheid van de groep die groot fan van de serie is.
  • Verschillende markten

‘Less is more’. Alleen beelden en een score om het verontrustende karakter van de film te benadrukken. Met het ‘sound design’ is overigens alleen muziek uit de film zelf gebruikt! Er zijn ook speciale bedrijven die productie muziek schrijven in opdracht. Je kunt ook commerciële muziek gebruiken, maar dat kan heel duur worden. Een track van The Rolling Stones kent zo zijn prijs.
  • TV-spots

Je zit met tv-spots aan restricties met tijden gebonden. Vóór en na 21:00 uur is een wereld van verschil. De eerste spot mag overdag uitgezonden worden. Na negenen kan het dan bloederiger worden.

Dit is een zogenaamde infomercial, een nepcommercial, een soort bedrijfsvideo. Er zijn maar weinig vrouwelijke voice-overs in dit vakgebied, maar hier is er dus wel een gebruikt. Dit i.t.t. alledaagse tv-reclames die veel vaker door vrouwen worden ingesproken.

Als laatste laat Phil van Tongeren de trailer van De Poel aan John zien om te horen wat hij er van vindt. De makers van deze trailer zitten in de zaal. “Very good”, zegt John. Een simpel idee en goed gedaan. Ook al kan hij geen Nederlands verstaan, begrijpt hij de boodschap maar al te goed: “you don’t wanna go into that pool”!

Er volgen nog wat vragen uit het publiek. Wat de invloed van social media is. John zegt dat je in de bioscoop maar één kans hebt om het publiek te overtuigen van je product. Online gaat het meer om de (mogelijkheid van) herhaling alsook het interactieve karakter. Er kunnen reacties op worden geplaatst, hoewel dit ook negatief uit kan pakken. Soms zijn er verschillende versies en online zijn ze dus sowieso grafischer.

Of trailers ook getest worden voor een publiek. In de USA wel, de UK niet. Men moet er vanuit gaan dat de afdeling marketing wel weet wat ze doet. Je moet niet gaan twijfelen aan je vakmanschap.

Als laatste komt de vraag of er wel eens een klant komt met het totaal verkeerde idee voor de trailer. Grondprincipe is dat de klant koning is en betaalt, zegt John. Het gaat hem er om, om een relatie met een klant op te bouwen. Als je meteen begint dat zijn idee niet goed is zal hij geen zaken meer met je willen doen. Als er een goede basis is, kun je altijd met ideeën komen, maar zelden worden er meerdere versies gemaakt.


Dat concludeert een zeer interessant kijkje achter de schermen van het maken van filmtrailers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten